Onderhoudsgeld/Alimentatie

CCfan
Topic Starter
Berichten: 2

Onderhoudsgeld/Alimentatie

#1 , 31 mei 2017 22:10

Goedenavond iedereen,

Ik studeerde vorig jaar af en krijg voor het eerst het genoegen om met taxonweb kennis te maken. Bij wat opzoekwerk over hoe ik mijn fiscaliteit optimaliseer, ontdekte ik dat onderhoudsgeld voor het kind na een echtscheiding door het kind dient aangegeven te worden. Ik was me hier tot nu toe niet van bewust en had hiervoor altijd het voorstel van vereenvoudigde aangifte blind geaccepteerd. Nu ik echter alles van pensioensparen en dergelijke ook zelf moet ingeven, kwam ik pas op deze informatie.

Ik heb wat zitten spelen met TaxCalc, en, gezien ik vorig jaar 8 maand studeerde en 4 maand gewerkt heb (met volle bedrijfsvoorheffing), zou ik zoals verwacht een mooie som terugkrijgen. Echter, als ik mijn alimentatie aan geef, dan gaan hier tot 7-800 euro vanaf! Ik vroeg me dus wat de rationale hierachter is? Een blinde taks op het kind na scheiding? Of kan ik dit geld ergens anders recupereren? Dit was wel een zure appel om zo eventjes te ontdekken, want als kind wordt je hier precies verantwoordelijk gesteld voor de beslissingen van anderen.

Iemand een idee hoe ik dit best aanpak?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 31 mei 2017 22:24

Als degene die die alimentatie betaalde, dat bedrag niet aangeeft als uitgave, kan jij er ook van zwijgen. Maar die zal die aftrek waarschijnlijk niet willen missen. Troost u, zoals jouw geval zijn er elk jaar heel wat.
Zolang je niet ging werken, heb je alimentatie ontvangen waarop jij zelf niets moest betalen. Nu in combinatie met loon voor een zekere periode valt dat negatief uit. Weinig aan te doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”