gehandicapte persoon ten laste

bibipke
Topic Starter
Berichten: 7

gehandicapte persoon ten laste

#1 , 29 mei 2017 11:12

Mijn ouders wonen bij mij in, op hetzelfde adres, samen met mijn gehandicapte broer (die volwassen is ) . Ik wil mijn belastingbrief invullen en ik zie dat mijn broer automatisch bij mij ten laste staat. Maar bij wie kan hij dan allemaal ten laste zijn? Zowel bij mijn ouders als bij mij? Mijn vader was vorig jaar op ziekenkas, mijn moeder werkt fulltime.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 29 mei 2017 12:16

“Art.136.Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 1.800 EUR (basisbedrag) netto bedragen:
1° hun kinderen;
2° hun ascendenten;
3° hun zijverwanten tot en met de tweede graad;
4° personen van wie de belastingplichtige als kind volledig of hoofdzakelijk ten laste is geweest...
Art.140.Wanneer verscheidene afzonderlijk belastbare belastingplichtigen deel uitmaken van hetzelfde gezin, worden de in artikel 136 vermelde personen die eveneens van dat gezin deel uitmaken, beschouwd als ten laste van de belastingplichtige die in feite aan het hoofd van dat gezin staat.
Wanneer het samengetelde nettobedrag der bestaansmiddelen van die belastingplichtige en van de personen te zijnen laste lager is dan zoveel maal 1.800 EUR (basisbedrag) als het gezin personen ten laste plus één telt, mag die belastingplichtige ervan afzien als te zijnen laste te beschouwen de personen waarvoor hij over geen 1.800 EUR (basisbedrag) bestaansmiddelen beschikt en worden die personen als dan beschouwd als ten laste van diegene van de andere van het gezin deel uitmakende belastingplichtigen die het meeste tot hun onderhoud bijdraagt.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen) .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 29 mei 2017 15:50

Beste,

ik vermoed dat uw broer een toelage ontvangt als gehandicapte persoon. Volgens art. 143 van WIB 92 , aj 2017 telt zo'n toelage niet mee voor de bepaling van bestaansmiddelen. Hij moet daar ook geen belastingbrief voor invullen. Hij kan dus ten laste staan van een familielid. Dat die bij u staat aangeduid is omdat jij waarschijnlijk de meest verdienende zijt op dat adres. Of de eigenaar van die woning. Uw broer telt wel voor 2personen ten laste.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”