Belastingdaangifte 2017 gehandicapt persoon.

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

Belastingdaangifte 2017 gehandicapt persoon.

#1 , 25 mei 2017 19:24

Beste.

Ik heb een erkenning als gehandicapt persoon 66% RSIV omdat ik een hartinfarct gehad heb enkele jaren terug.
Ik ontvang alleen een uitkering van 17000 Euro per jaar.
Ben alleenstaande en ongehuwd.
Ik kan niets aftrekken omdat ik geen aftrekposten heb.
Ik kan nauwelijks leven van mijn bedrag dat ik maandelijks ontvang.

Na berekening van mijn belastingen zou ik zo maar even 678,34 Euro moeten betalen. Dit kan toch niet. Zijn ze nu helemaal gek geworden hier in België en word de zieke en gehandicapte mens toch geviseerd?

Graag uw advies aub.

MVG
Dre

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1681

#2 , 25 mei 2017 19:45

beste

met alle respect voor uw handicap maar u ontvangt bijna 1500 euro per maand als uitkering
vergelijk dit even met het buitenland, dan zal je beseffen dat je in Belgie niet slecht af bent

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 25 mei 2017 20:21

Gelieve (rustig) meer gegevens te vermelden aub. Onder welke code is het (juiste) bedrag genoteerd? Heeft de uitbetalende instelling voorheffing ingehouden (code 1286)? Welk is uw postcode?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2017 14:08

Beste Jef.

Als je denkt hier in België rond te komen met 1500 Euro in de maand ben je wel erg wereldvreemd.
Reken meer eens uit:
Huis huur: 750 Euro per maand
Gas en elektriciteit: 165 Euro per maand
Telenet: 100 Euro per maand
Water: 125 Euro per maand
Dokterskosten en geneesmiddelen: reken maar gemiddeld op 200 Euro per maand
Benzine en autobelastingen en verzekering: reken gemiddeld 150 Euro per maand
Verzekering brand en BA: reken gemiddeld 75 Euro per maand.
DAN HEB IK NOG NIET GEGETEN OF IETS GEDRONKEN ---- VEL OVER MOND SPANNE ZEKER!!!!

Als jij dat kunt Jef, moet ge mij eens uitleggen hoe ge dat doet, misschien door nog veel bij te klussen in het zwart.
Dat kan ik niet hoor omwille van mijn handicap. Gij misschien wel omdat ge niets mankeert.
Dan mogen ze voor jou gerust een pak meer belastingen aanrekenen.
Maar ja, zo gaat het met de mensen tegenwoordig hé, als ik het maar goed heb de rest kan stikken EGOÏSTEN JA.

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2017 14:17

Beste Wanton.

Bedankt voor uw reactie.
Mijn postcode is 9100 dus 8,5% gemeentebelastingen
Bedrag is vermeld onder code 1266: 17423,47
Geen inhouding op code 1286 vermeld.
Code 1001 is 1
Code 1028 is 1

Te betalen: over de 600 Euro
Zal een lening moeten aangaan zeker en hierop nog wat betalen.
Ik vind het schandalig en weten dat er rijke stinkers zijn die nog terugtrekken ook.
België is het belastingparadijs voor de rijken.
Graai cultuur bij burgemeesters en ministers CEO en andere postjes waar men niets moet doen en er evenveel (onbelast) voor krijgt als ik in een maand.
Is dit nog rechtvaardig? Leven we echt nog in een democratie?
Ik heb veel vragen hierover?

Groeten
Dre

jef007
Berichten: 1681

#6 , 26 mei 2017 15:10

beste,

zij die belastingen terugtrekken, hebben teveel bedrijfsvoorheffing betaald!

ik heb geschreven : dat je even moest vergelijken met het BUITENLAND, daar zijn ze nog slechter af
dus wees blij dat ge in het Belgenland woont

sibi
Berichten: 37

#7 , 26 mei 2017 16:11

Op uitkeringen wordt bijna altijd te weinig of soms zelfs geen bedrijfsvoorheffing afgehouden.
Mijn vrouw is ook invalide, en ik ken het "probleem" maar al te goed.
't Is een kwestie van uw boekhouding op orde te houden, zodat u niet voor zo'n verrassingen komt te staan. ;)

[off-topic]
Enkele goedbedoelde tips:
  • Langsgaan bij uw ziekenfonds i.v.m. uw MAF... 200EUR/maand eigen inbreng aan gezondheidskosten lijkt me veel te hoog. Da's 2400EUR per jaar, en dat terwijl de MAF al tegemoetkomt vanaf 1800EUR voor de allerhoogste inkomens.
  • https://www.aanbieders.be/ --> elke maand 100EUR afgeven aan Telenet is wel veel in uw situatie. Wij komen toe met 42EUR bij Proximus.
  • Kijk uw waterverbruik na ('n lopend toilet of zo ?)... uw verbruik ligt wel zéér hoog voor 1 persoon. Da's een 500 liter per dag dat je erdoor jaagt. :o
  • Verzekering brand en B/A ligt ook vrij hoog. Wij doen 't met 47EUR per maand.
  • Als gezin van 3 geven wij elke maand af: 50EUR gas en 80EUR elek.. Ik vermoed dat je veel te hoge maandelijkse voorschotten betaalt aan je energieleveranciers. Even bellen dat ze dat wat lager zetten. :wink:
[/off-topic]

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 26 mei 2017 16:13

Beste Wanton.

Bedankt voor uw reactie.
Mijn postcode is 9100 dus 8,5% gemeentebelastingen
Bedrag is vermeld onder code 1266: 17423,47
Geen inhouding op code 1286 vermeld.
Code 1001 is 1
Code 1028 is 1

Te betalen: over de 600 Euro
Zal een lening moeten aangaan zeker en hierop nog wat betalen.
Ik vind het schandalig en weten dat er rijke stinkers zijn die nog terugtrekken ook.
België is het belastingparadijs voor de rijken.
Graai cultuur bij burgemeesters en ministers CEO en andere postjes waar men niets moet doen en er evenveel (onbelast) voor krijgt als ik in een maand.
Is dit nog rechtvaardig? Leven we echt nog in een democratie?
Ik heb veel vragen hierover?

Groeten
Dre
Dit forum dient niet voor populistisch gezever, gelieve uw vraag objectief te houden.

Zoals andere reeds gezegd hebben, het zal ermee te maken hebben dat er te weinig is afgehouden. Op het einde van de rit komt dit echter op hetzelfde neer.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 26 mei 2017 16:16

Beste,
het was beter geweest dat u zo'n 150 € minder aan vergoeding had ontvangen, dan had u niets moeten bijbetalen. De som die in aj 2017 vrijgesteld is aan belastingen voor invaliditeitsuitkeringen bedraagt 17.297 €. Men is zich bewust dat er een tegenstrijdigheid is : die 128 € meer uitkering kost u 173.65 € aan belastingen - en niet 678 € zoals u zegt. Maar de minister van Financiën wil die anomalie zo vlug mogelijk wegwerken.
Wat de rest van uw problemen betreft : durf u te wenden tot het OCMW van uw stad of gemeente. U heeft mi. recht op tussenkomst medicatie en een huurtoelage. Indien zij hun werk goed verstaan zullen zij u bovendien helpen om goedkopere maar deftige huisvesting te vinden.
Dre, ik stel mij soms ook vragen bij een aantal situaties maar troost me dat het een klein beetje verbetert.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucas123
Berichten: 483

#10 , 26 mei 2017 16:35

Ik wil uw rekeningen niet maken, maar denk toch dat deze aan de hoge kant zijn: bv.:
huishuur: 750/maand: mijn schoonmoeder verhuurt 2 goed onderhouden (wel geen nieuwbouw) appartementen aan alleenstaanden: 500/maand
Telenet: 100/maand: ik betaal 80/maand voor supersnel internet, digitale TV en vaste telefoonlijn
water: 125/maand: zie eens op https://www.vmm.be/water/waterfactuur/o ... -en-trends : het hoogste tarief voor een alleenstaande is daar ongeveer 50/maand
verzekering brand: 75 euro/maand: mijn kennis betaald als huurder 22 euro/maand voor een rijhuis dat verhuurd wordt tegen 750/maand
enz.
Ps Een werkloos gezinshoofd met personen ten laste krijgt maar een 1150 euro/maand na enige tijd
Niettemin vind ik dat u recht heeft op die (ongeveer) 1500/maand...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 mei 2017 16:42

Weet u dat er veel werkende mensen zijn die maar 1400€ per maand ontvangen en zij moeten er nog voor werken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 26 mei 2017 18:41

er zijn mensen die moeten leven van een bestaansminimum van 800 euro

Een auto is voor de meeste mensen die niet moeten werken ook een luxe, daar kan ook al op bespaard worden

Billybob
Berichten: 124

#13 , 26 mei 2017 19:40

Als de maatschappij iets terugvraagt is het altijd teveel.

Dit is zeker geen steek naar de opening poster, want mensen die een handicap hebben en terecht een uitkering krijgen, zouden van mij nog meer mogen krijgen. Maar natuurlijk moeten er dan de bijbehorende belastingen op betaald worden.

Einde van mijn toogpraat :)

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 mei 2017 22:28

Beste vrienden.
Allemaal hartelijk dank voor uw goede en minder goede reacties.
Voor degene die denken dat 1500 Euro een hoog bedrag is, wil ik zeggen dat zij zelf maar eens mindervalide geraken, ze zullen dan wel anders piepen.
Ik zou ook NOG HEEL GRAAG gaan werken, maar het is onmogelijk gemaakt door een hevig hartinfarct met bijhorende hart operatie.
Als er hier zijn die denken dat dat leuk is, hewel, zij mogen direct in mijn schoenen komen staan. Hun reacties zullen wel van degene aard zijn daar ben ik van overtuigd. Maar als je thuiskomt per maand met een bedrag van 2500 of 3000 Euro netto, wat kan het je dan allemaal nog schelen.
Jammer genoeg zijn er VEEL egoïsten onder onze Vlaamse bevolking. Spiegel je eens aan een andere gemeenschap die hier leeft, zij helpen elkaar waar het kan met raad en DAAD.
Vlaming je moet hier nog VEEL van leren hoor, kan je een puntje aan zuigen.
Kijk maar eens naar een voorbeeld als je een ongeval hebt. Geen enkele Vlaming die stopt of helpt, want dat zou wel eens problemen kunnen opleveren. De autochtone maatschappij die staan direct met een 10 tal personen rond je auto. Ja; EENDRACHT MAAKT MACHT.
Kijk maar naar de onlangs gebeurde trouwstoeten, lachwekkend worden begeleid door 5 politie wagens!!! Doe jij dat maar eens, de boetes zullen wel in je bus vallen. Hypocrieten.
En wat zijn onze ministers blij dat we allemaal op eigen houtje willen staan. De leuze vroeger was ook "De staat maakt ze arm en het geloof houd ze dom" -- Eendracht maakt macht!!! Maar niet voor vele Vlamingen, hier is het VERDEEL EN HEERS.

Ik hou het hierbij want ik krijg toch domme opmerkingen van sommige personen en dat vind ik spijtig maar vooral ONGEPAST in mijn situatie.

Groeten
Dre

Sluit deze topic maar af, ik heb genoeg van deze prietpraat van sommige personen.

LeenW
Berichten: 12828

#15 , 26 mei 2017 23:30

Bij gebrek aan juridisch element, mag dit topic inderdaad dicht.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”