Student in het buitenland: personenbelasting op internship

geert_verhelst
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Student in het buitenland: personenbelasting op internship

#1 , 23 mei 2017 02:59

Mijn situatie: 24 jaar oud, in 2016 een voltijdse masterstudie aan universiteit in de VS (Washington D.C.) gedaan, in het kader daarvan een internship moeten doen, nu terug hier. Hierbij 8000 euro verdiend (omgerekend) bruto, maar de state en federal taxes volledig teruggekregen, dus heb ik nu 8000 euro op een Amerikaanse rekening. Dit waren mijn enige inkomsten.

Mijn vragen
  • Klopt dit dat dit niet kan tellen als studentenjob?
  • Ben ik nog ten laste van mijn vader (alleenstaand) waarbij ik nog steeds gedomicilieerd ben?
  • Ik dien de buitenlandse rekening eerst aan te geven bij NBB en dan op mijn aangifte vermelden?
  • Ik geef dit loon aan in vak IV, code 1250 (b zonder fiche), met verder niks in rubriek O?
  • Hoeveel belastingen kan ik mij aan verwachten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 23 mei 2017 13:03

Geen idee hoe je dit moet opnemen in je aangifte, maar in principe zijn zo'n dingen belastbaar in de VS en vrijgesteld in België (onder de bepalingen van het dubbelbelastingverdrag). Waarschijnlijk denk ik dat er geen belastingen betaald zullen moeten worden. De rekening dien je inderdaad bij het Centraal Aanspreekpunt aan te geven. Het bestaan ervan moet je ook opnemen in je aangifte.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”