enige woning

g_vdb
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

enige woning

#1 , 21 mei 2017 15:20

Door het feit dat één van mijn ouders overleden is, heb ik de naakte eigendom van de nalatenschap van de overleden ouder. In 2012 verkreeg ik via schenking het overblijvende gedeelte in blote eigendom met vruchtgebruik voor mijn moeder.

In 2012 hebben ik een lening aangegaan, voor het verbouwen van mijn eigen woning. In principe kan deze lening in aanmerking komen voor de woonbonus, indien:
Deze belastingvermindering is van toepassing voor leningen aangegaan met het oog op het verwerven of behouden van de woning van de belastingplichtige. Het moet zijn enige woning zijn:
de belastingplichtige mag dus geen enkel ander onroerend goed bezitten. Die voorwaarde moet vervuld zijn op 31 december van het jaar waarin de lening wordt aangegaan (33).

Bij de bepaling van 'enige woning' geldt echter: (33) Er wordt geen rekening gehouden met woningen waarvan de belastingplichtige mede-eigenaar is, blote eigenaar of vruchtgebruiker ingevolge een erfenis.

Ik was dus deels blote eigenaar door erfenis en deels blote eigenaar door schenking op 31/12 van het jaar waarin de lening wordt aangegaan. Kan ik hierdoor mijn eigen woning als enige woning beschouwen?

Vorig jaar heb ik dit ingebracht als woonbonus, en hierbij geen opmerkingen gekregen. Ik vermoed dat dit een grijze zone is?
Indien ik dit jaar de methodiek wijzig, is er dan kan op herziening.

Alle info is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 mei 2017 18:40

Inderdaad niet enige woning wegens de schenking. U kan wel belastingvermindering krijgen maar niet de woonbonus. U kan genieten van de gewestelijke vermindering voor lange termijnsparen. Hoe doen :
KI van uw woning vermelden in 3100. Indien gehuwd verdelen 3100/4100.
Betaalde intresten in code 3152.
Kapitaalsaflossingen in 3358 of verdelen 3358/4358. Maximum 2280 € pp.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”