Gemiddelde aanslagvoet

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Gemiddelde aanslagvoet

#1 , 19 mei 2017 15:09

Goedemiddag,

Vandaag is mijn belastingaangifte ingevuld in een kantoor van de gemeente en helaas konden zij geen berekening maken van het terug te betalen bedrag ivm drukte. (Ik moet altijd terug betalen dus voor de handigheid ga ik ervan uit dat het nu weer zo zal zijn.)

Nu heb ik de online berekening gemaakt en er wordt gevraagd om de gemiddelde aanslagvoet. 2 jaar geleden was deze 20,2, vorig jaar 19,9.

Is er iets zinnigs te zeggen hoeveel het deze keer gaat zijn? Ik had 'voor de grap' eens wat percentages ingevuld, en als ik bijv. 25% in vul komt het terug te betalen bedrag al dicht in de buurt van €1000,-

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 19 mei 2017 15:14

Tenzij u vorig jaar achterstallen hebt getrokken of ontslagvergoedingen ontvangen heeft die gemiddelde aanslagvoet van het jaar daarvoor geen enkele impact.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2017 15:23

Bedankt voor uw snelle reactie!
Ik heb een ontslagvergoeding gekregen in 2016. Oh oh?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 19 mei 2017 15:29

Ja dan speelt die gemiddelde aanslagvoet in uw geval.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mei 2017 15:33

En heeft U enig idee hoe ik erachter kan komen wat de gemiddelde aanslagvoet deze keer zal worden? Of hoe dit te berekenen? Ik heb -uiteraard- eerst online gezocht naar een antwoord maar heb het niet kunnen vinden (alleen voorbeelden van mensen die bijv. gehuwd zijn met hulpbehoevende kinderen.)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 19 mei 2017 15:35

Die staat op uw aanslagbiljet van vorig jaar (inkomsten 2015/aanslag 2016).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mei 2017 15:41

(Mijn excuses als ik niet slim over kom) maar die van vorig jaar was 19,9 - inkomsten 2015/aanslag 2016.
In 2016 ben ik ontslagen en heb ik die vergoeding gekregen (en ook een nieuwe baan die meegeteld is uiteraard voor de aanslag die vandaag in is gevuld.)
Gaat het dan weer 19,9 worden of kan dit de hoogte inschieten?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 19 mei 2017 15:52

Wat u nu in 2017 moet invullen in uw belastingsbrief zijn uw inkomsten van 2016.
Uw ontslagvergoeding betaald in 2016 moet je nu dus aangeven en ze wordt NU belast aan de gemiddelde aanslagvoet van VORIG jaar.
Dus 19,9 percent.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 mei 2017 15:53

Super, bedankt voor de -snelle!- informatie

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 20 mei 2017 17:12

Het systeem vraagt de gemiddelde aanslagvoet van vorig jaar (19.9) om de belasting te berekenen op uw opzegvergoeding (code 1308). Dat jij nu berekeningen doet door 25 % in te vullen, is niet correct. Hoe kan je nu al de gemiddelde van dit jaar kennen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 mei 2017 21:37

Het systeem vraagt de gemiddelde aanslagvoet van vorig jaar (19.9) om de belasting te berekenen op uw opzegvergoeding (code 1308). Dat jij nu berekeningen doet door 25 % in te vullen, is niet correct. Hoe kan je nu al de gemiddelde van dit jaar kennen?
Ik was hier een tijdje niet geweest, maar de reden dat ik die 25% probeerde was omdat ik niet wist dat de gem. aanslagvoet "van vorig jaar" gebruikt wordt voor dit jaar en ik was eens verschillende procenten aan het invoeren.

Bektronics
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 mei 2017 16:27

Lees er even je boekje op na daar staat alles in vermeld. Gemiddelde aanslagvoet staat vermeld op je aanslagbiljet van vorig jaar.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”