belastigaangifte nieuw motor - overname oude motor

Herby
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

belastigaangifte nieuw motor - overname oude motor

#1 , 19 mei 2017 03:19

Wie kan mij info geven? Ik wens een nieuwe motor aan te kopen waarbij mijn huidige motor waarschijnlijk door mijn dealer wordt overgenomen.
Nu was mijn vraag hoe ik deze aankoop bij mijn aangifte kan voegen? Kan ik het bedrag van de nieuwe motor volledig ingeven, of dien ik de prijs welke ik van mijn oude motor krijg hiervan af te trekken? De prijs van de nieuwe bedraagt ongeveer een €11500, de overname van mijn vorige motor bedraagt €8250. Wat kan ik ingeven voor woon werk verkeer? Waar moet ik eventueel op letten? Mag dit op één en dezelfde factuur staan?
Alvast bedankt voor ieders reactie !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 19 mei 2017 16:20

K Veronderstel dat de moto particulier gekocht werd.

Woon-werkverkeer per moto mag inderdaad nog ingebracht worden als beroepskost met de werkelijke kosten. Een motor wordt typisch afgeschreven op 5 jaar. Dus elk jaar 20% van de aankoopprijs verminderd met de prive kilometers. Als de helft van de kilometers prive is dus 10%. Voorts brandstof, 50% van de verzekering, etc. Voorts andere bewijsbare kosten.

De aangegeven beroepskosten komen in de plaats van de fortaitaire beroepskost waarvan de grootte afhangt van uw inkomen. Zolang je daar niet boven geraakt is de belastingsbesparing 0€.

Forfaitaire beroepskost Aanslagjaar 2018 – inkomsten 2017 (bron FOD)

Inkomsten Forfaitair kostenpercentage
Van 0,01 tot 5.870 euro 28,7%
Van 5.870 tot 11.670 euro 10%
Van 11.670 tot 19.420 euro 5%
Vanaf 19.420 euro 3%
De forfaitaire beroepskosten bedragen maximum 4.320 euro.

Herby
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mei 2017 00:19

Bedankt voor uw antwoord, dit is voor mij nu toch al wat duidelijker.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”