Belastingsaangifte met kindjes van verschillende partners

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

Belastingsaangifte met kindjes van verschillende partners

#1 , 15 mei 2017 15:16

Hallo allemaal,

Ik ben een gescheiden man en heb twee kindjes bij mijn ex. We doen aan co ouderschap en hebben nog geen problemen gehad.

Met mijn huidige vriendin heb ik een tweeling sinds februari 2016; we zijn feitelijk samenwonend.

Nu vroeg ik mij af wat het beste is qua belastingen om alles te gaan schikken.
Als ik op taxonweb alles ingeef inclusief woonbonus; dan kom ik veel minder uit dan de voorbije jaren?
Ik had de 2 kindjes met mijn huidige vriendin; ten laste gezet bij mij en de twee andere volgens co-ouderschap.

We zijn aan het denken om wettelijk te gaan samenwonen.
Graag had ik eens gehoord van anderen in dezelfde situatie, waar ik rekening mee moet houden en wat de mogelijkheden zijn + wat er het voordeligst uit komt op vlak van ons en van alle kindjes.
Ik zou eens naar de belastingsdienst gaan maar had graag eens wat feedback gekregen over de mogelijkheden.

Vriendelijke groeten,
Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2017 16:21

http://odos.be/web/over-opnieuw-starten ... mplicaties

Misschien vind je hier al een antwoord. Anders kan je er zeker ook terecht voor info.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 16 mei 2017 11:59

Ik vermoed dat de twee kinderen in co-ouderschap niet bij u gedomicilieerd zijn.
U noteert uw twee kinderen - de tweeling - bij code 1030 en eventueel 1038. Dit laatste als er geen bedragen voor kinderopvang zijn.
De twee in co-ouderschap vermeldt u bij 1036. Uw ex moet die 2 vermelden bij 1034.
Op die manier wordt de totale belastingvrijstelling voor u geoptimaliseerd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

jeroen911
Topic Starter
Berichten: 68

#4 , 18 mei 2017 18:34

Vriendelijk bedankt voor de info!
Dit is idd de situatie en heb dit zo ingevuld maar de simulatie berekent een bedrag 10x minder dan normaal. Ik zal best eens langs gaan bij de fiscus zelf.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 18 mei 2017 23:09

Je zou een belastingvrijstelling moeten krijgen van 15.900 € ongeveer. Basisbedrag voor uzelf , alleenstaande ouder, 2 kinderen jonger dan 3. Voor uw 2 kinderen in co-ouderschap is dat de helft voor een 3e en 4e kind.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”