Toeslag terugbetalen ivm (onder)huurder

ThomasSe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Toeslag terugbetalen ivm (onder)huurder

#1 , 11 mei 2017 16:03

Beste lezer,

Ik hoop dat iemand me kan helpen met het volgende:

De belastingdienst deelde me mee dat ik ontvangen huurtoeslag van de afgelopen jaren dien terug te betalen omdat ik het inkomen van degenen die een kamer bij me huurt niet had opgegeven. Ik was in de veronderstelling dat ik dit niet hoefde te doen daar de huurder geen toeslagpartner is en als onderhuurder geldt.

De huurder heeft een huurcontract, heeft al die tijd bij de gemeente ingeschreven gestaan en was ook aangemeld bij de woningbouwvereniging waar ik de woning van huur. Daarnaast heb ik bij mijn belastingaangiften altijd opgegeven dat ik een medebewoner had die echter volgens de vragenlijst bij de aangifte niet aan de criteria van toeslagpartner voldeed. Ook wanneer ik nu op de site van de belastingdienst de test doe om te bepalen of het inkomen van de huurder meetelt bij de berekening van de huurtoeslag is het antwoord nee. Dit is zowel als ik aangeef dat het een onderhuurder betreft (dan is het antwoord automatisch nee) als wanneer ik for the sake of the argument de vragenlijst voor niet-onderhuur huurders beantwoord.

Volgens mij heb ik wat dit betreft dus alles volgens de regels gedaan en zou het inkomen van de huurder niet moeten worden meegerekend bij de berekening van de huurtoeslag.

Ik vrees echter dat ik onbedoeld wel een andere regel heb overtreden: Ik kan me niet herinneren dat ik de huurder ooit officieel bij de belastingdienst als onderhuurder heb aangemeld terwijl dat wel had gemoeten. Daar kom ik stom genoeg pas nu achter bij het onderzoek doen naar deze situatie. Ik ben er vrij zeker van dat ik geen enkel voordeel heb gehad van het niet doorgeven (en mocht dat wel het geval zijn geweest dan was dat nooit de bedoeling wat blijkt uit het feit dat ik de huurder verder overal (aan)gemeld heb) en dat dit dus louter een eerlijke fout is geweest, zij het een nogal idiote fout.

Nu wil ik bezwaar maken tegen de beschikkingen en vroeg me af hoe ik dit het beste aan kan pakken en wat de kans op succes is. Kan ik iets meer doen dan in mijn bezwaar het bovenstaande uiteenzetten en een kopie van het huurcontract meesturen?

Is de verdenking van de belastingdienst bijvoorbeeld dat ik een relatie met de huurder heb en dat we dus feitelijk samenwonen en samen een huishouden voeren, en zou ik dit in mijn bezwaar ook duidelijk moeten weerleggen? (daar kan bijvoorbeeld mijn daadwerkelijke vriendin bij helpen, en mijn huurder heeft ook enige tijd een relatie gehad)

Bij voorbaat dank voor reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 mei 2017 20:03

Nederland?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”