btw aftrekken eenmanszaak in bijberoep

Erik63
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

btw aftrekken eenmanszaak in bijberoep

#1 , 11 mei 2017 14:52

Hallo,

Ik wil als koerier als zelfstandige in bijberoep beginnen. Hiervoor heb ik een bestelwagen nodig en mijn vraag is of ik zo'n wagen kan kopen van een partuculier en hier daarna btw van af kan houden? Is er een limiet voor de bouwjaar van de wagen bij btw afname of zijn er andere punten die gelden om btw af te houden van een wagen.

Alvast bedankt voor de hulp,

Erik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 11 mei 2017 15:04

Een particulier verkoopt zonder btw, je kan moeilijk btw die niet bestaat gaan aftrekken.

Erik63
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2017 15:29

Een particulier verkoopt zonder btw, je kan moeilijk btw die niet bestaat gaan aftrekken.
Ja, is waar. En hoe zit het met bouwjaar? Is er een bepaald limiet als ik btw wil afhouden? En zijn er nog andere punten waar ik rekening mee moet houden?

Groeten

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 11 mei 2017 15:34

Hebt u uw bedrijfsbeheer wel? Dit zijn nogal rare vragen.

Als er btw op uw aankoop zit, wat zelden het geval zal zijn met een tweedehandswagen, mag u die aftrekken in verhouding tot het beroepsgebruik. Voor een lichte vracht die u hoofdzakelijk beroeps gebruikt, kunt u het forfait van 85% beroeps toepassen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mei 2017 16:02

Is er een bepaald limiet als ik btw wil afhouden? En zijn er nog andere punten waar ik rekening mee moet houden?
Je kan enkel BTW inhouden als je die wagen bij een handelaar koopt, en als je die koopt bij een particulier kan je niks inhouden !!

Snapt je het !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Erik63
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mei 2017 16:31

Is er een bepaald limiet als ik btw wil afhouden? En zijn er nog andere punten waar ik rekening mee moet houden?
Je kan enkel BTW inhouden als je die wagen bij een handelaar koopt, en als je die koopt bij een particulier kan je niks inhouden !!

Snapt je het !!!!
Ik snap het. Maar moet ik eerst een btw nummer hebben? Of kan ik het nog nadien inhouden?

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 11 mei 2017 16:38

Is er een bepaald limiet als ik btw wil afhouden? En zijn er nog andere punten waar ik rekening mee moet houden?
Je kan enkel BTW inhouden als je die wagen bij een handelaar koopt, en als je die koopt bij een particulier kan je niks inhouden !!

Snapt je het !!!!
Ik snap het. Maar moet ik eerst een btw nummer hebben? Of kan ik het nog nadien inhouden?
btw nummer gaat op zijn minst in aanvraag moeten zijn. Historisch btwaftrek is niet toegstaan.

Erik63
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mei 2017 17:07

Je kan enkel BTW inhouden als je die wagen bij een handelaar koopt, en als je die koopt bij een particulier kan je niks inhouden !!

Snapt je het !!!!
Ik snap het. Maar moet ik eerst een btw nummer hebben? Of kan ik het nog nadien inhouden?
btw nummer gaat op zijn minst in aanvraag moeten zijn. Historisch btwaftrek is niet toegstaan.
Oke, bedankt!

jef007
Berichten: 1683

#9 , 11 mei 2017 21:45

ik raad u aan om toch maar een boekhouder te raadplegen!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”