Hypothecair krediet: als alimentatie tijdens feitelijke scheiding

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

Hypothecair krediet: als alimentatie tijdens feitelijke scheiding

#1 , 10 mei 2017 23:01

Tijdens de feitelijke scheiding moet ik de eerste zes maanden de woning (die mijn ex betrekt) alleen afbetalen als vorm van alimentatie.
Staat zo in het vonnis: 'zodat mevrouw de kans heeft om haar zelfstandige aktiviteit uit te breiden' en genoeg verdiend.
Na zes maanden zouden we elk de helft van de woning afbetalen tot ze verkocht is.
Verder moest ik geen partneralimentatie betalen.
Kan ik de hypothecaire lening voor de helft inbrengen als alimentatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 11 mei 2017 11:26

Dat kan niet.
Alimentatie betaalt u aan uw ex-partner.
Een hypotheek wordt aan de kredietverstrekker terugbetaald waarvoor u de nodige attesten op uw naam ontvangt.

Tenzij,
Het onderhoudsgeld is aftrekbaar als het betaald wordt ten gevolge van een wettelijke onderhoudsverplichting, bewijsbaar middels vonnis of overeenkomst, waarbij er principieel vaste maandelijkse afbetalingen zijn, onvermerd indexatie.
De voor de (ex-)echtgeno(o)t(e) betaalde onderhoudsgelden zijn belastbaar in hoofde van deze partner, ten belope van 80%.
Als u en uw ex samen de schuld aflossen, maar u stort zelf periodiek het door haar verschuldigde deel op haar rekening, dan kan dat wellicht als alimentatie gelden als de fiscus dat aanvaardt.
De betaalde alimentatie wordt voor 100% aangegeven maar is slechts voor 80% aftrekbaar als de volgende voorwaarden vervuld zijn:
  • de begunstigde mag geen deel uitmaken van het gezin,
  • de alimentatie moet betaald worden in het kader van een onderhoudsverplichting
  • de begunstigde moet hulpbehoevend zijn,
  • de alimentatie moet regelmatig betaald worden en de betalingen moeten bewezen worden
Het totale bedrag van de betaalde alimentatie wordt in de aangifte opgenomen. De bewijsstukken van de betalingen moeten ter beschikking worden gehouden van de fiscus.
Wanneer er een discussie ontstaat over de beoordeling van de behoeftigheid, heeft de fiscale rechter het laatste woord. Sommige rechtspraak toetst de behoeftigheid aan het leefloon (voor een alleenstaande rond de 800 EUR). Een genieter van een onderhoudsuitkering kan evenwel meer dan 800 EUR eigen inkomsten hebben, en toch nog behoeftig zijn, bv. omdat hij door ziekte of invaliditeit zware medische kosten heeft.

U en uw ex moeten nog steeds een gezamenlijke aangifte doen en kunnen de hypothecaire lening inbrengen in de daartoe voorziene codes.
U kan dan de door u gestorte sommen inbrengen in de code voor betaalde onderhoudsgelden.
Uw ex moet dezelfde sommen inbrengen in de code voor ontvangen onderhoudsgelden.
De keerzijde van de aftrekbaarheid van betaalde onderhoudsuitkeringen is de belastbaarheid van ontvangen onderhoudsuitkeringen. Ook hier weer geldt de beperking tot 80 % van het werkelijk ontvangen bedrag. De genieter (de uitkeringsgerechtigde) vult het ontvangen bedrag in code 1192 in en vermeldt daarbij de gegevens van de schuldenaar van de uitkering (naam, voornaam en adres).

De ontvangen uitkeringen zijn gezamenlijk belastbaar met de andere inkomsten van de belastingplichtige. Als hij geen andere belangrijke inkomsten geniet, zal hij er in principe geen belastingen op moeten betalen, omdat het belastingvrij minimum vaak niet overschreden wordt.
Het is aan u om de fiscus te overtuigen van deze constructie door o.a. copie van het vonnis toe te voegen, overschrijvingen met duidelijke mededeling, ...

Dat lijkt mij de juiste logica, tenzij de experts ter zake mij hier tegenspreken. Ik leer graag bij. :wink:

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2017 21:48

Erg bedankt, ik ga het hierbij laten dan, er is géén communicatie mogelijk wegens vechtscheiding, en heb ook geen zin om de discussie aan te gaan.
Wel nog een aansluitende vraag, ik heb een kinderkamer aangekocht omdat ik in een huurwoning moest gaan wonen, en mijn dochter dus een kamer nodig had: kan deze als alimentatie ingegeven worden? Ik kan toch ook bureaumeubelen en schoolbenodigdheden ingeven.

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 12 mei 2017 18:10

Nee.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2017 22:29

Danku!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”