Fiscaal voordeel voor woning in onverdeeldheid

HDB_01
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Fiscaal voordeel voor woning in onverdeeldheid

#1 , 09 mei 2017 18:06

Na een scheiding werd de gezinswoning in onverdeeldheid gelaten. De hypotheek op de woning wordt echter door beide partijen, elk voor de helft, verder afbetaald. Een van de ouders betrekt de woning met de kinderen. De andere ouder verhuist naar een huurwoning. Hoe wordt het fiscaal voordeel dat de hypotheek oplevert, verdeeld tussen de beide partijen? Mag de ouder die de woning niet betrekt het pand als "eigen woning" beschouwen die hij niet kan bewonen omwille van sociale redenen en alsdusdanig de hypotheek inbrengen? En zo (voor de helft) van het fiscaal voordeel genieten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 09 mei 2017 19:47

Volgens mij moet je voor de (Vlaamse) fiscus er niet gedomicilieerd zijn doch moet het je enige woning (in eigendom) zijn. Dit in tegenstelling tot klein beschrijf waar een van de voorwaarden 3 jaar er uw domicilie hebben (en er wonen)

Je hebt ook recht (tenzij anders overeengekomen) op een halve huur van de ex-partner die het huis nog bewoont.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 10 mei 2017 14:30

Ja dus!
Bij een lening voor 2015 mag je beiden 3040 € maximaal inbrengen als woonbonus.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”