#12 , 05 mei 2017 02:01
Wat voor een scheefgetrokken argumentatie is dat nu? Sinds wanneer moet men een document opmaken dat de woning nog _geen_ XX jaar oud is (en bijgevolg 21% BTW van toepassing is)? De enige logische manier van werken is: altijd 21% aanrekenen, TENZIJ de woning ouder zou zijn dan XX jaar. Indien ouder kan men een document laten ondertekenen en bijgevolg 6% aanrekenen.
Indien het verlaagd BTW tarief niet meer toepassing was (5 -> 10 jaar) dan had de schilder dit moeten laten weten (voor / tijdens / kort na de werken) en correct 21% moeten aanrekenen. Maar niet er nu, jaren later, nog met afkomen.
Wet of niet, het is niet aan een particuliere consument om na te gaan of hij BTW aan een correct tarief betaald. De BTW inning gebeurt door de verkoper (eindschakel) en die moet maar nakijken of hij het correcte tarief gebruikt (en indien niet, zelf het verschil maar bijpassen). Anders kan ik morgen gelijk wat beginnen verkopen aan 6% BTW, en 2 jaar later al mijn klanten contacteren met de vraag om het verschil bij te passen. Jammer maar helaas, dat kan niet. Ik zou bedanken als consument.