Bitcoin alweer..

Bitcorn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bitcoin alweer..

#1 , 03 mei 2017 06:09

Goede dag allemaal,

ik heb plannen om voor 50k bitcoins te laten uitbetalen op een handelsrekening om een webshop op te richten.
De herkomst van de coins kan ik niet aantonen mits ik ze contant heb aangekocht in 2009.
Over de loop van voorbije jaren heb ik wel kleine bedragen van 3000-5000 zonder enig probleem laten uitbetalen op mijn rekening.
Maar gaat er bij een transactie van 50k niet een paar alarm belletjes rinkelen?
Verder heb ik ook plannen om bitcoins te ruilen voor een huis maar het is een beetje vervelend dat ik de herkomst niet kan aantonen.
Uiteindelijk kan elke crimineel bitcoins contant aankomen en het laten uitbetalen op hun rekening.

Is dit nu een grijze zone?
Kan iemand mij aub verder helpen?
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 03 mei 2017 08:53

> De herkomst van de coins kan ik niet aantonen mits ik ze contant heb aangekocht in 2009.

Heb je die coins ooit verplaatst naar andere wallets en dergelijke? M.a.w. kan je (op één of andere manier) aantonen dat je ze reeds van 2009 bezit?

Hoeveel meerwaarde heb je zo in totaal? 100k? 500k? paar miljoen? Als het om een aanzienlijk bedrag gaat zou ik een ruling afsluiten, dan zit je safe. Neem hiervoor een goed fiscaal advocaat onder de arm. Meerwaarden op Bitcoin zijn sowieso belastingvrij, en men kan er weinig op zeggen als je effectief kan aantonen dat je ze sinds 2009 in je bezit hebt.

Daarnaast heb je met zo'n ruling dan ook meteen een stuk voor de bank. Soms kunnen die best lastig doen wanneer het om grote bedragen gaat, zelfs wanneer alles in orde is.

Bitcorn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2017 16:04

Dat heb ik helaas niet, het enigste wat ik heb zijn facturen van een script minder die ik jaren geleden heb aangekocht waar ik vervolgens darkcoin (nu dash) mee heb gemined. Deze coins zijn x30 gegaan. Ook kan ik aantonen hoeveel stroom er werd verbruikt dus aan de hand van stroom/hashing power kan ik wel een berekening maken hoeveel coins ik ongeveer in die tijd gemined heb.
Maar aan de blockchain kan ik zwart op wit niets doen.
Lijkt deze bovenstaande verantwoording voldoende om 50k te laten uitbetalen?

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#4 , 03 mei 2017 23:39

Als je dit bij een bank wil deponeren wens ik je veel geluk. Maar ik geef je bijzonder weinig kans. Zoals je terecht stelt : elke crimineel kan dat verhaal vertellen zonder echte bewijzen. En banken willen vandaag echt niet het minste risico lopen gelieerd te worden aan een mogelijk witwassen van misdaadgeld. Dus zonder staalharde bewijzen zal dat niets worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Bitcorn
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mei 2017 00:27

Ik kan aan de hand van stroomverbruik, video bewijs en facturen een ruling aanvragen voor 150k . @basejumper: u kent duidelijk niets van cryptocurrencies, elk "bewijs" kan men met een korreltje zout nemen er is een reden waarom er geen wetgeving op staat en het deels onbelastbaar is. Ik heb over de jaren al hoor meer als 50k op mijn rekeningen uitbetaald zonder enig probleem. Probeer dat maar eens met cash. De KBC vraagt btw pas naar herkomst van cash boven opnames van 10k per maand.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 04 mei 2017 02:16

Ik zou beginnen met alles goed documenteren. Schets de situatie eens uit.

Simpel voorbeeld:
1. Op 1 januari 20XX script aangekocht om Darkcoin te minen (factuur opzoeken + bijvoegen). Vervolgens daarmee bvb. YY coins gemined over een periode XX maanden (verhoogde electriciteitsfactuur, hoewel dat op zich weinig zegt). De "unlocks" van de coins zouden dan in principe te zien moeten zijn in de Blockchain.

2. Maak een overzicht van de "unlocks", wanneer je alles optelt, je uitkomt op YY coins. (Wat bedoel je met "aan de blockchain kan ik zwart op wit niets doen?")

3. Die coins zijn dan in principe kapitaal / privé vermogen. De daaropvolgende meerwaarde ("x30") is in principe belastingvrij.

Sowieso zal de bank om informatie vragen bij het uitbetalen van zo'n som (niet altijd, te zien hoeveel geld er op je rekening normaal passeert). Ik zou het in uw geval niet riskeren zonder ruling. De bank zal het makkelijker hebben om er geen problemen van te maken

Neem contact op met een fiscaal advocaat: http://www.legal500.com/c/belgium/tax. Een ruling zal je pakweg €5.000 kosten (maar je later veel miserie besparen). Je advocaat kan je ook helpen ingeval de bank problemen zou hebben met de oorsprong van het geld. Je kan ze ook op voorhand best eens contacteren voor je de betaling van de exchange aan jezelf doet.

Bespreek het dus met een advocaat. Er zijn er wel een paar met kennis van bitcoin en crypto bij de betere kantoren. Gelet op de kostprijs is het echter misschien wel de moeite om al je coins te verkopen als je een ruling kan bekomen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”