Langetermijn sparen/Woonkrediet belastingen

DomienV
Topic Starter
Berichten: 14

Langetermijn sparen/Woonkrediet belastingen

#1 , 02 mei 2017 08:33

Hallo,

Sinds deze maand zijn we gestart met het afbetalen van ons woonkrediet, mijn vraag is nu wanneer het beste moment is om het lange termijn sparen stop te zetten, aangezien deze ivm de belastingen in dezelfde korf terechtkomen en toch geen extra belastingvermindering gaan opleveren.

Echter zit ons woonkrediet als volgt in elkaar:

- Op dit moment is enkel de grond + enkele andere kosten betaald en is dus de eerste afbetaling maar voor dit deel dus voor een eerste keer van de rekening gegaan.

- Alle andere kosten moeten pas betaald worden enkele weken voor de oplevering van onze nieuwbouw (ergens in December dit jaar). Ook zitten we met ons woonkrediet met een jaar betalingsuitstel waardoor we voor de resterende kosten (en dus de volledige afbetaling som dus maar moeten beginnen afbetalen in April 2018.

En eventueel nog een meer algemene vraag. Hoe werkt het inbrengen van die hypotecaire lening?

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 mei 2017 11:45

Je doet blijkbaar in 2017 geen afbetaling op de lening voor de woning. Dwz dat je op je belastingformulier in 2018 nog geen bedragen kunt zetten voor die hypothecaire lening. Zorg dus voor dit jaar nog voor voldoende voor het lange termijn-sparen en stop ermee in december.
Voor een nieuwe lening van 2016 of later , tel je het bedrag van de aflossingen en de intresten samen, van de lening voor de woning uiteraard. Dat verdeel je tussen uzelf en uw partner in de codes 3334 en 4334.
Maximum aftrekbaar bedrag 2280 € aan 40 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

DomienV
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 02 mei 2017 13:11

Dus de afbetalingen die nu worden gedaan tellen niet als afbetaling van de woning zelf? (omdat deze som die wel in de totale lening zit gebruikt is geweest om de grond te betalen)

Om onze lening als fictief voorbeeld te stellen:

Totale leensom: 250.000

- 90.000 betaald bij akte voor grond + infrastructuurkosten, zit onder mandaat -> Afbetaling reeds gestart
- 80.000 zit onder hypotheek -> Afbetaling vanaf Mei 2018
- resterende 80.000 zit onder mandaag -> Afbetaling vanaf Mei 2018

1) Tellen voor de belastingen alleen de afbetalingen mee voor die 2x 80.000? (en dus inderdaad maar vanaf volgend jaar)

2) Dat maximum aftrekbaar bedrag van €2280 is dit een bedrag een totaal bedrag of kunnen we elk dat bedrag inbrengen?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 03 mei 2017 09:33

Enkel de afbetalingen voor een lening met hypotheek voor een woning, tellen mee voor de woonbonus. Niet die met mandaat, niet die voor de grond.
Zie op de attesten afgeleverd door de kredietinstelling.
Die 2280 € is voor elke partner, op voorwaarde dat die de lening mee heeft aangegaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#5 , 03 mei 2017 23:42

En wat is er gebeurd met de schuldsaldoverzekeringen? gezien jullie dit jaar geen lening vrijstellen kon je toch schuldsaldoverzekering nemen met enige premie 2280 € max en deze inbrengen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”