Belasting inkomen, online

FrankDM55
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Belasting inkomen, online

#1 , 15 apr 2017 11:26

Hoi

Ik ben momenteel werkloos (geen inkomen) en heb een ecommerce site. De opbrengst daarvan ligt tussen de 100 en 500 euro per maand. Ik ben naar Unizo geweest maar daar wist men mij te vertellen dat het beter is dit niet "legaal" te doen omdat je dit dan in hoofdberoep moet doen en dan is de soep de bonen niet waard.

Nu wil ik geen problemen, ik heb ook geen probleem met 21% belastingen. Maar ze vertelde me dat daar ook sociale lasten en boekhouding bijkwam en ik dat er nooit meer uithaalde met de bedragen dat ik ermee verdien.

Sprak ze de waarheid? Is het beter dit volledig in het zwart te doen? Is er geen legale optie die niet meer kost dan wat ik binnen krijg? Is er geen bedrag dat je belastingvrij mag verdienen? Ik heb het proberen opzoeken en in Nederland is dit 6000 euro per jaar. Ik lig daar wel onder. Telt dit in België ook?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 15 apr 2017 11:37

Geniet u werkloze steun.
U doet zaken in zwart, als ze u daarvoor betrappen zijn de boetes niet mals. U moet maar één ontevreden klant hebben en zaakje is aan rollen
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

FrankDM55
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2017 12:10

Hoi

Ik heb geen inkomen, geen dop.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 15 apr 2017 12:11

Schandalig dat Unizo u aanzet tot fraude. Vraag maar eens om dat op papier te zetten dat ze u die raad geeft en laat haar ineens tekenen dat zij alle boetes die u gaat krijgen betaalt.

FrankDM55
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 apr 2017 13:42

Iemand die weet hoe het echt zit ? Tot hoeveel mag ik verdienen zonder aangifte? Ik kan ook moeilijk geloven dat het onmogelijk is om 100-500 per maand te verdienen, legaal dan.. zonder dat je meer moet betalen dan dat het opbrengt want dan is alle kleinere verdiensten als deze in het zwart, van iedereen??

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 15 apr 2017 13:45

Toch is dat het geval, regelmatigheid is het criterium, niet omzet.

Artikel 4 btw wetboek:
Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 15 apr 2017 14:14

De enige manier om dit legaal doch redelijk goedkoop te kunnen doen, is zorgen dat je minstens parttime werkt in loondienst.
Dan kun je die ecommerce in bijberoep uitvoeren.

Als je het nu legaal wilt doen, moet je je inderdaad blauw betalen aan veel zaken, waardoor het sop de kolen niet waard is (met 100-500/maand kom je er niet nee).
Zwart werken is ook geen optie.

Eventueel vragen aan een vriend of familie dat zij je zaak op papier doen, en jou inschrijven als werknemer waarbij je geen vast loon, maar 100% variabel?

FrankDM55
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 apr 2017 14:19

De enige manier om dit legaal doch redelijk goedkoop te kunnen doen, is zorgen dat je minstens parttime werkt in loondienst.
Dan kun je die ecommerce in bijberoep uitvoeren.

Als je het nu legaal wilt doen, moet je je inderdaad blauw betalen aan veel zaken, waardoor het sop de kolen niet waard is (met 100-500/maand kom je er niet nee).
Zwart werken is ook geen optie.

Eventueel vragen aan een vriend of familie dat zij je zaak op papier doen, en jou inschrijven als werknemer waarbij je geen vast loon, maar 100% variabel?
Bedankt voor dit antwoord, dit komt ongeveer overeen met wat Unizo zei.. maar ik begrijp dit echt niet. Hoe kunnen ze nu de wetgeving maken dat je meer betaalt dan dat je ontvangt? Wat is het nut daarvan? Zeker voor mensen die zulke relatieve kleinere bedragen verdienen, dat zijn dan de zwakkere in de samenleving. Ergens is er toch iets niet juist hoor hier. In Nederland kan je blijkbaar tot iets over 6000 belastingvrij verdienen, ik begrijp niet dat dit hier niet zo is.

Ook geen idee wat ik nu moet. Iemand anders laten doen is geen optie voor mij. (zou niet weten wie) En ik heb dat geld echt nodig maar ik wil geen boete riskeren. Ik wil het legaal doen maar kan niet.. ik versta er niets van. Ik wil gerust 21% afdragen.. dan verdient de belgische staat er nog iets aan want op deze manier doet niemand het, of iedereen in het zwart..

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 15 apr 2017 14:35

De enige manier om dit legaal doch redelijk goedkoop te kunnen doen, is zorgen dat je minstens parttime werkt in loondienst.
Dan kun je die ecommerce in bijberoep uitvoeren.

Als je het nu legaal wilt doen, moet je je inderdaad blauw betalen aan veel zaken, waardoor het sop de kolen niet waard is (met 100-500/maand kom je er niet nee).
Zwart werken is ook geen optie.

Eventueel vragen aan een vriend of familie dat zij je zaak op papier doen, en jou inschrijven als werknemer waarbij je geen vast loon, maar 100% variabel?
Bedankt voor dit antwoord, dit komt ongeveer overeen met wat Unizo zei.. maar ik begrijp dit echt niet. Hoe kunnen ze nu de wetgeving maken dat je meer betaalt dan dat je ontvangt? Wat is het nut daarvan? Zeker voor mensen die zulke relatieve kleinere bedragen verdienen, dat zijn dan de zwakkere in de samenleving. Ergens is er toch iets niet juist hoor hier. In Nederland kan je blijkbaar tot iets over 6000 belastingvrij verdienen, ik begrijp niet dat dit hier niet zo is.

Ook geen idee wat ik nu moet. Iemand anders laten doen is geen optie voor mij. (zou niet weten wie) En ik heb dat geld echt nodig maar ik wil geen boete riskeren. Ik wil het legaal doen maar kan niet.. ik versta er niets van. Ik wil gerust 21% afdragen.. dan verdient de belgische staat er nog iets aan want op deze manier doet niemand het, of iedereen in het zwart..
De bedoeling is om oneerlijke concurrentie te vermijden, een kleine kmo zou kapot gaan aan enkele "particulieren" die alles goedkoper kunnen doen.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 15 apr 2017 15:15

http://financieel.infonu.nl/belasting/1 ... -2017.html
Ik denk dat dit de pagina is die je zoekt. In ons land mag je 6230 € verdienen belastingvrij.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 15 apr 2017 15:31

http://financieel.infonu.nl/belasting/1 ... -2017.html
Ik denk dat dit de pagina is die je zoekt. In ons land mag je 6230 € verdienen belastingvrij.
Nederlandse website!!!

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 15 apr 2017 16:29

Sorry, niet goed gekeken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 15 apr 2017 16:38

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

FrankDM55
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 apr 2017 18:28

Het maakt allemaal niet uit, ik heb het geld nodig. Zonder kan ik op straat gaan zitten. Maar blijkbaar is het gewoon onmogelijk om het legaal te doen... dan is het gemakkelijk om boetes te geven als je geen andere optie hebt. Begrijp echt niet dat ze Nederland niet volgen. Je kan niet meer belasten dan wat er verdiend word.. het is wat absurd.

LeenW
Berichten: 12828

#15 , 15 apr 2017 19:19

Ik snap dat het wat absurd lijkt, maar zie mijn post hierboven over oneerlijke concurrentie. Als u uw belastingen en bijdragen niet betaalt, gaat u eerlijke ondernemers doodconcurreren omdat u lagere prijzen gaat vragen.

Ten slotte nog even opmerken dat de Fiscus sinds 2 jaar gerichte controles op webshops een soortgelijke doet, u zegt dat u het geld nodig hebt, maar waarschijnlijker is dat de boetes die u krijgt tot een faillissement gaan leiden. Probeer het op zijn minst eerlijk te doen om te beginnen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”