Student-Zelfstandige: Belastingdbrief en BTW-nummer

aqwxszaqwxsz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Student-Zelfstandige: Belastingdbrief en BTW-nummer

#1 , 12 apr 2017 17:03

Beste

Ik denk eraan om Student-zelfstandige te worden.
Ik zou onder de grens van 6000 euro verdienen per jaar, en dus geen sociale bijdrage moeten leveren.

Mijn vraag:
hoe moeilijk is alles er rond? De belastingsbrief enzovoort.
Ik zou diensten leveren (productie van audiovisuele content) tegenover betaling. Kan ik gewoon de belastingsbrief zelf makkelijk invullen, alle inkomsten die ik heb gehad over het jaar? Of waar zou ik moeten op letten, wat zou ik moeten bijhouden of zeker opschrijven?
Moet ik een soort van facturen maken, of is een betaling naar bijvoorbeeld een bankrekening of paypal rekening genoeg?

En BTW-nummer: Ik zou dus onder 7 570,00 euro blijven, en geen belastingen moeten betalen. Heb ik dan ook een BTW nummer nodig?

Ik ben niet zo mee met alle fiscale wetten, en wil gewoon legaal wat extra geld verdienen zodat ik mijn studies kan betalen, maar ik geraak er niet echt aan uit hoe dit makkelijk zou kunnen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12827

#2 , 12 apr 2017 17:16

Als je bedrijfsbeheer hebt, moet dat normaal wel lukken. De belastingbrief op zich is niet zo moeilijk, mensen met een hypothecaire lening gaan het veel moeilijker hebben dan jou. Je moet een btw-nummer hebben, maar je kunt wel meteen kiezen voor de vrijstellingsregeling. Factureren is verplicht aan andere ondernemers, niet aan particulieren.

aqwxszaqwxsz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2017 12:58

Na verder zoeken kwam ik inderdaad het hele "bedrijfsbeheer" tegen.
Wat ik nog niet heb, en dus blijkbaar sowieso niet zelfstandige kan worden (?).

Wat ik wel heb gevonden is het hele "occasionele activiteit".
Ik zou via Tentoo vaste inkomsten van opdrachten kunnen doen, en kleine uitbreidingen zoals youtube (150 tal euro per jaar) of verkoop van videos (50 euro per jaar) via occasionele activiteit kunnen doen?
zou ik hierop 33% belastingen moeten betalen, of valt dat kleine inkomen nog onder mijn onbelastbaar inkomen als student? Dat is iets wat ik nog niet duidelijk heb gevonden.
Als ik het aangeef, en ik blijf dus duidelijk onder die grens dat je als student belastingen moet betalen, of dat ook telt bij occasionele activiteiten.

Maw: kan ik in combinatie van interim zoals Tentoo en occasionele activiteit, alles nog doen zonder zelfstandige te worden?

En vanaf ik een diploma Hoger onderwijs heb, kan ik dat gebruiken als mijn bedrijfsbeheer "bewijs" en zelfstandige worden.
Of heb ik het mis? Anders moet ik zo snel mogelijk een cursus volgen en dat diploma halen (wat natuurlijk nog eens extra kosten zijn).

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”