vrij aanvullend pensioen zelfstandigen

stefan74
Topic Starter
Berichten: 17

vrij aanvullend pensioen zelfstandigen

#1 , 11 apr 2017 13:34

hallo,
Ik ben voltijds zelfstandig met een éémanszaak. Mijn boekhouder dringt er terecht op aan om elk jaar het maximum in vrij aanvullend pensioensparen te steken, omdat dit volledig aftrekbaar is.
Door een dokters-diagnose weet ik nu reeds dat ik de pensioengerechtigde leeftijd niet zal halen.
Wat is nu het slimste om te doen?
-alsnog blijven storten, ondanks het feit de ik een derde moet afstaan als ik plots dure ziekenhuisrekeningen begin te krijgen
-mijn verdiende centen opdoen nu ik er nog enigszins plezier aan kan beleven, en zodoende ,helaas, ieder jaar wat meer belastingen betalen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 12 apr 2017 15:43

1. Hoe lang heb je nog te leven? Als het binnen een jaar gedaan is kan je beter alles opdoen, imo.

2. Voor de aankoop van vastgoed kan je normaal wel een lening aangaan met als onderpand bepaalde gestorte pensioenkapitalen. M.a.w. het kan de moeite zijn om de storting te maken (indien je reeds voldoende opbouw hebt gedaan over de jaren, en het dus niet je eerste jaar is). Zo kan je bvb. kapitaal terughalen dat momenteel bvb. in je huis zit.

Zijn er kinderen? Persoonlijk zou ik van het leven gaan genieten (én ik zou zelf stoppen met werken, indien mogelijk).

stefan74
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 12 apr 2017 20:31

bedankt voor de reactie,
-de artsen zijn helaas nogal enigmatisch en verdeeld van mening. 5 dokters = 5 verschillende prognoses
-aan die tweede tip heb ik echter wel wat. Meer nog, het was zelfs niet bij me opgekomen. Ik was wellicht te bezig met het hopen op een socio-fiscale uitzondering voor stervenden, voor wat die 33 % betreft.
nogmaals bedankt!

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 12 apr 2017 20:52

Normaal gezien kan je zo'n dingen (VAPZ, Tak21 en tak23, etc) allemaal gebruiken als kapitaalsgarantie voor de aankoop van vastgoed in de hele EU. Daarnaast kan je ook gewoon 'lenen van jezelf'. Zou moeten kunnen voor een appartementje aan de kust, of een villa in Spanje.

't beste alleszins, en geniet nog zoveel mogelijk zou ik zeggen. Ik heb mijn vader vroeg verloren, en dan besef je dat werken niet alles is. Meenemen kan je toch niet.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 12 apr 2017 22:20

Stefan

Ik leef met je mee.
Tegelijk is op je vraag geen simpel antwoord te geven wegens te beperkte info.
Prognose blijkt moeilijk te zijn. Quid gezinssamenstelling? Kinderen? Erfenisplanning? Huidige financiële toestand? Hoe wil je de resterende tijd invullen en wat zal dat kosten?
Heel veel vragen waarin je professionele begeleiding kan gebruiken.
En die VAPZ is een detail in dat verhaal. Heb je een goede bankier/klankbord?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”