Ouder ten laste

William50
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Ouder ten laste

#1 , 02 apr 2017 19:45

Hallo,

Ik heb een vraagje omtrent het concept "ten laste" aangezien ik mijn specifieke situatie op dit forum niet meteen terugvond. Ik woon namelijk nog bij mijn ouders maar een van mijn ouders is werkloos en ontvangt geen enkele uitkering, de andere ouder werkt wel en ontvangt dus een beroepsinkomen al is dit lager dan het mijne. Ik draag tevens bij aan de gezinsuitgaven.

Is het voor mij bijgevolg mogelijk de werkloze ouder ten laste te nemen of is dit niet mogelijk aangezien deze door het systeem van huwelijkscoefficient toch over een fictief inkomen beschikt.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 02 apr 2017 21:22

uw ouder is getrouwd met de andere ouder? Dan is deze in eerste lijn degene die deze ouder ten laste kan nemen (dacht ik toch)

Billybob
Berichten: 124

#3 , 03 apr 2017 00:22

Belangrijkste vraag: hoe oud zijn ze?

Aangezien 1 werkt zullen ze wel jonger dan 65 jaar zijn. En zal deze wel een volwaardig inkomen hebben. Of dat nu hoger of lager is dan dat van u is van geen belang.

Het maximum bedrag om ten laste te zijn ligt ronde de 3.120,00 euro per jaar (ik ken het nieuwe bedrag voor AJ 17 of AJ 18 nog niet).

Als één van beide volledig geen inkomen heeft (dus 0) meen ik dat de circulaire van toepassing is die gaat over de gecumuleerde nettobestaansmiddelen.

Reclame

William50
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 apr 2017 17:42

uw ouder is getrouwd met de andere ouder? Dan is deze in eerste lijn degene die deze ouder ten laste kan nemen (dacht ik toch)
Eerst en vooral bedankt voor de reactie en sorry voor het late antwoord.
Ik dacht ergens te hebben gelezen dat het onmogelijk is om een partner ten laste te nemen.
Belangrijkste vraag: hoe oud zijn ze?

Aangezien 1 werkt zullen ze wel jonger dan 65 jaar zijn. En zal deze wel een volwaardig inkomen hebben. Of dat nu hoger of lager is dan dat van u is van geen belang.

Het maximum bedrag om ten laste te zijn ligt ronde de 3.120,00 euro per jaar (ik ken het nieuwe bedrag voor AJ 17 of AJ 18 nog niet).

Als één van beide volledig geen inkomen heeft (dus 0) meen ik dat de circulaire van toepassing is die gaat over de gecumuleerde nettobestaansmiddelen.
Ze zijn idd jonger dan 65 jaar. Dus als ik het goed begrijp is het dus mogelijk de ouder zonder inkomen ten laste te nemen? Of is het noodzakelijk dat deze ten minste 65 jaar is? En wat met betrekking tot de huwelijkscoefficient? Telt deze mee om aan het bedrag van €3120 te komen of niet?

Alvast bedankt!

Billybob
Berichten: 124

#5 , 09 apr 2017 18:30

Het is zo:

als ze ouder zijn dan 65 jaar, dan telt een groot gedeelte van het pensioen niet mee in de berekening om te zien of ze nog ten laste zijn.

Maar ze zijn dus nog geen 65 jaar, dus tellen alle inkomsten mee. In dit geval loon. Maar zelfs indien de ene geen inkomsten heeft en de andere wel, dan is nog geen van beide ten laste.

De reden hiervan is de regelgeving rond de gecumuleerde bestaansmiddelen.

Rap efkes gegoogled (dit zijn wel oude cijfers van 2012):

wanneer het nettobedrag van de gecumuleerde bestaansmiddelen:

minder of gelijk is aan € 1.800 (€ 2.890), mogen de twee ascendenten ten laste genomen worden;
hoger is dan € 1.800 (€ 2.890) maar lager dan 2 x 1.800 (2.890) mag slechts één van de twee ascendenten, naar keuze van de belastingplichtige, ten laste genomen worden;
hoger is dan 2 x € 1.800 (€ 2.890), mag geen van beide ascendenten ten laste genomen worden.


Dit laatste punt is in uw geval van toepassing.

Dit heeft wel te maken met 65 plussers, maar ik meen mij te herinneren dat deze ook van toepassing is op -65 jarigen.

Het huwelijksquotient staat hier volledig los van.

William50
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 apr 2017 23:20

Ok, heel erg bedankt voor de verduidelijking!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”