Belasting op tweede woonst in Frankrijk voor student

andreasw
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belasting op tweede woonst in Frankrijk voor student

#1 , 24 mar 2017 10:19

Ik heb een woning geërfd van mijn grootmoeder in Frankrijk. Naast de belasting in Frankrijk, zou ik nu ook een belasting op tweede verblijf moeten betalen in Belgïe. Ik ben echter voltijds student en bezit in principe geen 'eerste woonst'. Ik ben echter wel gedomicilieerd in de woning van mijn ouders.

Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 24 mar 2017 11:34

Als uw domicilie er niet staat, is het een tweede woonst.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 24 mar 2017 12:15

Belasting op tweede woonst is in België een provincie- of gemeentebelasting voor tweede verblijven op hun grondgebied.
Vogens mij kan die Belgische tweede verblijftaks nooit toegepast worden op "tweede verblijven" in het buitenland, want het is
een territoriale belasting enkel van toepassing op onroerend goed gelegen in België.
U moet wel aan de "gewone" belastingsverplichtingen voldoen, zoals die voortvloeien uit de bilaterale akkoorden.

Door toepassing van het progressievoorbehoud kan een tweede verblijf in Frankrijk de Belgische belastingdruk verhogen. Immers, in het geval er een dubbelbelastingverdrag werd afgesloten tussen België en het land waar het tweede verblijf is gelegen zal dit onroerend goed enkel belastbaar zijn in het land waar het is gelegen. België zal een vrijstelling toestaan, doch de 'huurwaarde' zal toch worden meegerekend om het belastingtarief in de personenbelasting te bepalen.