Belasting op tweede woonst in Frankrijk voor student

andreasw
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belasting op tweede woonst in Frankrijk voor student

#1 , 24 mar 2017 10:19

Ik heb een woning geërfd van mijn grootmoeder in Frankrijk. Naast de belasting in Frankrijk, zou ik nu ook een belasting op tweede verblijf moeten betalen in Belgïe. Ik ben echter voltijds student en bezit in principe geen 'eerste woonst'. Ik ben echter wel gedomicilieerd in de woning van mijn ouders.

Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 24 mar 2017 11:34

Als uw domicilie er niet staat, is het een tweede woonst.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 24 mar 2017 12:15

Belasting op tweede woonst is in België een provincie- of gemeentebelasting voor tweede verblijven op hun grondgebied.
Vogens mij kan die Belgische tweede verblijftaks nooit toegepast worden op "tweede verblijven" in het buitenland, want het is
een territoriale belasting enkel van toepassing op onroerend goed gelegen in België.
U moet wel aan de "gewone" belastingsverplichtingen voldoen, zoals die voortvloeien uit de bilaterale akkoorden.

Door toepassing van het progressievoorbehoud kan een tweede verblijf in Frankrijk de Belgische belastingdruk verhogen. Immers, in het geval er een dubbelbelastingverdrag werd afgesloten tussen België en het land waar het tweede verblijf is gelegen zal dit onroerend goed enkel belastbaar zijn in het land waar het is gelegen. België zal een vrijstelling toestaan, doch de 'huurwaarde' zal toch worden meegerekend om het belastingtarief in de personenbelasting te bepalen.

Als u als student geen andere inkomsten hebt zal u bijgevolg in België niets moeten betalen aan belastingen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2017 18:06

"Als uw domicilie er niet staat, is het een tweede woonst."

Dit is niet in correct.

1) Zolang men geen eerste woning heeft kan men geen tweede woning hebben.

2) Men moet niet noodzakelijk gedomicilieerd zijn in de woning om te genieten van de belastingvrijstelling als enige en eigen (gezinswoning).
Om beroeps- of sociale redenen dient men deze woning niet te bewonen.
Men kan van een student ( die in België studeert) niet verwachten dat hij zijn woning in Frankrijk gaat bewonen.
Dat de woning in Frankrijk gelegen is speelt sedert 2005 ook geen enkele rol meer.

" Een goed aangehouden in het buitenland als eigen woning Sinds 1 januari 2005 moet het kadastraal inkomen van het woonhuis in België niet meer door de belastingplichtige worden aangegeven en is het volledig vrijgesteld. Sinds aanslagjaar 2007 werd deze vrijstelling uitgebreid tot de eigen woning die (als eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker) in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte wordt betrokken. De vrijstelling heeft betrekking op de huurwaarde van deze woning of op het totaalbedrag van de ontvangen huur wanneer de belastingplichtige de woning om beroeps- of sociale redenen niet zelf kan betrekken."

TS dient op basis van voorgaande de woning niet op te nemen in zijn belastingaangifte.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 24 mar 2017 18:46

Inderdaad, indien TS vrijgesteld is van aangifte in de Belgische personenbelasting ingeval het onroerend goed in België zou liggen dan geniet hij van dezelfde vrijstelling indien de woning in een ander land van de EER gelegen is. Kwestie van gelijke behandeling onder EU wetgeving.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”