eenmanszaak bijberoep met BTW nummer

FZ1rijder
Topic Starter
Berichten: 12

eenmanszaak bijberoep met BTW nummer

#1 , 23 mar 2017 18:49

Sinds een aantal jaren ben ik zelfstandige in bijberoep (leveren van diensten-onderwijs-vorming) als eenmanszaak met een BTW nummer. Tot op heden en nog steeds heb ik mijn grote klanten gefactureerd voor maandelijks gepresteerde diensten via een factuur met BTW 21%, die ook via een boekhouder ieder kwartaal werden ingediend. Daarnaast gaf ik ook mijn aankopen mbt tot deze diensten aan via de boekhouder.
Nu wens ik dit jaar te starten met mijn diensten aan te bieden aan particulieren.
De meeste vragen geen factuur en betalen via een bank overschrijving, bvb 100€.
Stel ik lever een dergelijke dienst gedurende een maand aan 5 particulieren, dus inkomst 500€.
Ik begrijp dat ik deze 500€ ook op een of andere manier (hoe?) dien aan te geven aan de BTW diensten, maw 17.36€ per persoon als BTW, dus 86.78€ BTW op deze 500€ inkomsten?

Kan ik BTW vrijstelling aanvragen enkel voor deze diensten aan particulieren en BTW verplichting behouden voor mijn klanten met BTW nummer?

Tweede vraag: ik wil ook materiaal aan in het buitenland aankopen en dien dan geen BTW te betalen. Hoe dien ik deze kosten, BTW gewijs en personenbelasting, aan te geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 23 mar 2017 19:16

1) Ook voor particulieren moet je btw rekenen. Gewoon dezelfde manier aan te geven.
2) Grote fout, je moet wel degelijk btw betalen bij de verwerving. Je moet deze zelf aangeven, goederen in rooster 88 en btw in 55.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 23 mar 2017 20:24

1) Ook voor particulieren moet je btw rekenen. Gewoon dezelfde manier aan te geven.
2) Grote fout, je moet wel degelijk btw betalen bij de verwerving. Je moet deze zelf aangeven, goederen in rooster 88 en btw in 55.
Aangezien hij BTW plichtig is en het hier om een intracommunautaire aankoop gaat kan hij toch goederen aankopen vrijgesteld van BTW? Wat zie ik hier over het hoofd?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 23 mar 2017 20:53

De buitenlandse btw moet hij niet betalen, maar hij gaat toch Belgische btw moeten betalen? Maar 86 en 55, niet 88 en 55 zoals ik hierboven schreef (is voor diensten).

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2017 22:45

Als je btw-plichtig bent, dan koop je in het buitenland (binnen de EU en onder bepaalde leveringsvoorwaarden) met verlegging van btw. Je betaalt geen buitenlandse btw, maar je maakt dan je aankoop onderhevig aan BE btw. Als je geen verhoudingsgetal hebt en het betreft geen aankoop met gedeeltelijke aftrekbaarheid, dan kan je ook anderzijds die btw opnieuw in mindering brengen van de door te storten btw.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

FZ1rijder
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 31 mar 2017 09:57

antwoord van mijn boekhouder: "Buitenlandse bedrijven dienen immers met intracommunautaire BTW te factureren aan jou. Praktisch houdt dit in dat ze geen BTW aanrekenen. In jouw boekhouding komen er echter 2 regels bij, nl “te betalen BTW” en “terug te vorderen BTW”. Deze 2 regels compenseren mekaar. Het hoofdbedrag dient ook in een afzonderlijk vak in de BTW-aangifte opgenomen te worden."

Dus komt erop neer dat er practisch geen BTW wordt aangerekend?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mar 2017 11:12

In het buitenland niet, maar hier moet je deze btw wel betalen op de aangifte, en de boekhouder verrekend dit met de BTW die je moet storten.

Eigenlijk een nul operatie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”