Woonbonus

Crupa
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Woonbonus

#1 , 20 mar 2017 14:10

We hebben onze huidige woning gekocht in 2006 (en hadden toen nog geen kinderen) en optimaal hypothecair gefinancieerd.
Tot op heden was het redelijk duidelijk welke belastingsaftrek er mogelijk was...

Nu kijken we uit om een nieuwe woning te kopen en de oude woning te verkopen:
- Naar wat ik opgezocht heb, veranderen we dan naar het systeem van toepassing vanaf 01/01/2016, klopt dat?
- ik heb reeds 10j een verhoging gekregen, krijg ik dit opnieuw nu ik onder het nieuwe systeem val?
- nu voldoe ik aan de voorwaarde 'vanaf 3 kinderen bij aangaan lening', krijg ik nu wel deze verhoging? is dit ook 10j ?

bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 mar 2017 17:52

Voor uw oude lening zou u terugvallen op het basisbedrag van 2280 €.
U wenst een nieuwe woning te kopen, met een nieuwe lening, met behoud van de bestaande hypotheekinschrijving.
De zgn. geïntegreerde woonbonus omvat :
- 1520 € basis
- 760 € gedurende 10 jaar bij enige woning
- 80 € voor 3 kinderen ten laste
totaal 2360 € , aan 40 % vermindering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 22 mar 2017 20:23

Inderdaad

MAAR : in het 'oude' systeem heeft u wel aftrek aan marginale aanslagvoet = hoogste tarief van uw belastingbrief. Kan dus oplopen tot 52,50 %.
In dat geval kan een hypotheekoverdracht = behoud oude lening maar wijziging hypothecaire waarborg mogelijk zinvoller zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 23 mar 2017 11:11

Misschien was die maar 30 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Crupa
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2017 16:22

hallo, bedankt voor jullie reacties.

Ik ging er vanuit dat gezien het om een andere woning gaat, dat ik automtisch naar het nieuwe systeem overga, maar dit blijkt niet zo te zijn?

Als ik van bank verander lijkt het me logisch dat ik onder het nieuwe systeem val...? Krijg ik dan echter opnieuw de 10jaar verhoging omdat het mijn enige woning is?

Crupa
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 apr 2017 15:31

het zou dus om een nieuwe hypothecaire inschrijving gaan, via andere bank...

Krijg ik dan echter opnieuw de 10jaar verhoging omdat het mijn enige woning is?
Krijg ik nu voor 10j de 'kinderkorting' ?

bedankt!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 19 apr 2017 19:08

Ik denk het niet. Er is geen nieuwe situatie ontstaan wat betreft de 'woning' : u koopt geren andere woning, u doet geen verbouwing. U wijzigt uw leningscontract.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 19 apr 2017 21:54

Hangt af van wat u kiest. Indien ander bank eerst herfinanciering bestaande lening doet en nadien pandwissel blijft fiscaliteit 'oude' lening van toepassing.
Indien met verkoop 'oude' lening wordt terugbetaald en bij andere bank nieuwe lening wordt aa,gegaan voor nieuwe aankoop start alles terug van nul dus inderdaad opnieuw start nieuwe periode 10 jaar. eerste oplossing lijkt me dan niet zinvol gezien surplus aan notariskosten (handlichting, nieuwe hypotheek + hypotheekoverdracht)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Crupa
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 apr 2017 16:47

Er is wat verwarring...

het gaat over de aankoop van een nieuwe woning en verkoop van huidige woning (en dus NIET een herfinanciering)
met nieuwe hypotheekinschrijving...

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#10 , 21 apr 2017 00:40

Neen, in mijn hoofd geen verwarring. U kan dit project op 2 manieren realiseren.
ofwel nieuwe lening met nieuwe inschrijving. Op dat ogenblik is dat ook een nieuwe lening met actuele fiscaliteit en dus ook opnieuw 10 jaar verhoogde aftrek.
Ofwel doet u een herfinanciering en nadien hypotheekoverdracht/pandwissel. Op dat ogenblik blijft de 'oude lening' lopen an oude fiscaliteit maar met nieuwe onderliggende waarborg.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Crupa
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 apr 2017 13:46

tgaat dus inderdaad om een nieuwe woning, met nieuwe lening en nieuwe inschrijving.

Goed om te lezen dat er dan opnieuw 10j verhoogde aftrek geldt...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”