huwelijksquotiënt wettelijk samenwonenden

Politico
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

huwelijksquotiënt wettelijk samenwonenden

#1 , 22 feb 2017 12:13

Ik zit met volgende vraag in verband met het huwelijksquotiënt voor wettelijk samenwonenden. Het is zo dat ik sinds november 2016 wettelijk samenwonend ben met mijn partner. Ik lees dat wettelijk samenwonenden het jaar van de aflegging van de verklaring van wettelijk samenwonen nog elk afzonderlijk een belastingbrief moeten invullen. Het jaar na de verklaring, zouden zij een gezamenlijke aangifte moeten doen. Klopt het dat wij dit jaar, 2017, reeds een gezamenlijke aangifte kunnen doen? Mijn partner heeft geen inkomen en we zouden dan ook graag gebruik maken van het huwelijksquotiënt. Zal dit reeds mogelijk zijn voor de aangifte van dit jaar? Of wordt er voor aanslagjaar 2016 gekeken naar de situatie op 01/01/2016 - een moment waarop we nog niet wettelijk samenwonend waren)? In dat geval zouden we, dit jaar als ik me niet vergis, nog twee afzonderlijke aangiften moeten doen?


Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 feb 2017 12:44

Binnenkort krijgen jullie nog een aparte aangiftebrief. Een gezamenlijke aangifte kan pas als jullie een volledig jaar wettelijk samenwonen, dus aj 2018.
Jullie duiden beiden wel aan dat jullie wettelijk samenwonen sinds 2016. Bovendien duidt u aan dat uw partner een inkomen heeft dat lager ligt dan de aangegeven waarde. (Sorry, ik ken dat niet van buiten.) Op die manier wordt u een bijkomende vrijstelling toegekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Politico
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 feb 2017 13:03

Bedankt voor de snelle repliek Wanton. Doel je met de extra vrijstelling op het feit dat het huwelijksquotiënt reeds zal toegepast worden en er dus 30% van mijn belastbaar inkomen overgeheveld zal worden naar de aangifte van mijn vriendin?

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 22 feb 2017 13:28

Het huwelijksquotiënt zal nog niet woorden toegepast. Dit kan pas vanaf AJ 2018 (voor het jaar 2017, het eerste volledig jaar waarin jullie wettelijk samenwonend zijn dus).
"sowieso" schrijf je zo.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 22 feb 2017 17:57

De belastingvrijstelling voor u alleen bedraagt dit jaar 7420 €, di. het bedrag waarop je geen belasting moet betalen. IN voorkomend geval , nl. wettelijk samenwonend sinds 2016 met een partner die minder dan 3140 € inkomen heeft, wordt die som verhoogd met 1520 €, waardoor je ong. 420 € minder belastingen moet betalen.
Bij een huwelijksquotiënt wordt max. 30 % van uw inkomen , afgetopt op 10290 €, aan de partner toegekend. Dat bedrag wordt afzonderlijk behandeld. Hierop is dan weer die basisvrijstelling van toepassing en er kunnen andere verminderingen worden verrekend. Dit geeft al direct een belastingvoordeel in orde van 3000 € en meer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Politico
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2017 09:37

Bedankt Wanton, dat is duidelijk.

Is de belastingvrije some van toepassing op inkomsten van alle aard? Wordt die som ook toegepast indien je bijvoorbeeld enkel inkomsten uit de verhuur van een onroerend goed hebt?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 23 feb 2017 18:49

Had ik eigenlijk direct moeten vermelden : huwelijksquotiënt is enkel van toepassing op beroepsinkomsten ( lonen, werkloosheidsvergoedingen, pensioenen). Huurinkomsten niet omdat die voor de meeste gehuwden al gemeenschappelijk zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Politico
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 feb 2017 14:22

Bedankt. Maar los van het huwelijksquotiënt, wordt de belastingvrije som wel toegepast op huurgelden uit onroerend goed? Stel, ik verdien 10.000 euro aan de huur van mijn appartement en heb verder geen andere inkomsten. Dan zal +/- 7200 euro daarvan niet belast worden?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 24 feb 2017 19:28

Ja, de belastingvrije som wordt toegepast op alle inkomsten..
Indien u woningen, appartementen verhuurt aan particulieren die het niet voor hun beroep gebruiken, wordt u slechts aan het geïndexeerd, verhoogd kadastraal inkomen. Is niet hetzelfde als de ontvangen huur.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”