Welk BTW tarief

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

Welk BTW tarief

#1 , 20 feb 2017 22:33

Op 01/04/2017 open ik een webshop met vogelvoeders en additieven en dergelijke. Maar hoeveel moet ik nu in godsnaam rekenen want ik kan er echt niet meer aan uit. Ik heb al mijn prijzen reeds berekend op 21%, maar toen zag ik van een soortgelijke webshop uit Nederland dat daar maar 6% gerekend werd. Ik heb al gezien dat dierenvoeding idd onder 6% valt, maar worden vogels bij dieren gerekend?

Mijn boekhouder zegt dan weer dat ik niet BTW plichtig ben omdat ik sowieso niet meer dan 25000€ ga hebben, en hij gaat dan ook mijn BTW nummer niet laten activeren. Maar wat als het goed blijkt te marcheren en ik wel meer dan 25000€ verdien?

Kan iemand me hier in helpen aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 20 feb 2017 22:45

Ook in BE is dit 6%, als u kiest voor de btw regeling. Uw boekhouder stelt de vrijstellingsregeling voor maar let op, u kunt dat ook geen btw op de aankopen aftrekken. Moest u er boven gaan, geen probleem maar dan moet u vanaf de eerste verkoop dat u er over gaat btw beginnen rekenen.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 20 feb 2017 23:03

U kan zelf kiezen. Je bent dus niet verplicht om voor de vrijstelling te kiezen. Maak je veel kosten waar je BTW op kan recuperen (aankoop pc, investering webshop, etc), dan kan het toch de moeite zijn om de vrijstelling NIET te gebruiken. Het is weinig tot geen competitief voordeel om die 6% extra aan te rekenen. Was het 21%, dan was het uiteraard een ander paar mouwen.

Reclame

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2017 23:17

Dus als ik het goed begrijp bereken ik dan best mijn prijzen opnieuw zonder BTW?

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 21 feb 2017 07:29

Niet ALLE vogelvoeding of additieven vallen onder 6% BTW.
Voeding voor kanaries, exoten, papegaai... vallen onder 21%
Kippen, kwartels,... onder 6%

Ezelsbruggetje: voeding voor vogels die kunnen gebruikt worden als voeding voor de mens: 6%
Al de rest: 21%
(niet helemaal juist, er zijn uitzonderingen op maar die zijn vrij zeldzaam)

P.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2017 10:15

Wat een soep eigenlijk...Ik krijg de indruk dat het nog het gemakkelijkste is dat ik gewoon geen BTW reken, zoals mijn boekhouder zegt. Ik zal de BTW die ik moet betalen dan wel recupereren door mijn prijzen iets hoger te leggen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 feb 2017 20:25

Zolang je niet aan de 25000 EUR op jaarbasis zit, kan dat.
Eens daarboven heb je de keuze niet meer.

BTW is logisch, alleen geldt er een andere logica dan de gebruikelijke...
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”