Veel bijbetalen na veranderen werkgever

tdk1989
Topic Starter
Berichten: 21

Veel bijbetalen na veranderen werkgever

#1 , 18 feb 2017 00:56

In 2016 heb ik tot half mei op plaats A gewerkt, vanaf half mij op plaats B. In januari 2016 heb ik nog eindejaarspremie gehad van werkgever A, loon tot half mei + vertrekvakantiegeld. Vanaf half mei tot december heb ik loon gehad van werkgever B, en eindejaarspremie.

Nu het verschil in brutoloon tussen de 2 werkgevers is zeer groot.

Waar ik bij werkgever A nog genoot van rsz vermindering en werkbonus, heb ik dit niet meer op plaats B.

Op jaarbasis val ik nu met alle inkomsten geteld in de hoogste schijf, waar ik anders in een lage schijf zat. Natuurlijk zijn de afhoudingen van de bedrijfsvoorheffing de eerste 5 maanden geteld op die lage schijf. (Wat ook ongeveer voldoende was).

Als ik een simulatie doe van mijn te betalen belastingen, moet ik nu een 5000 euro bijbetalen.

Dat is bijna 4300 euro meer als vorige jaren, wat komt op 600+ euro netto/maand op die 7 maanden dat ik werk bij mijn nieuwe werkgever.

Als ik dat in mindering breng van mijn loon, dan had ik evengoed aan dat lagere loon kunnen blijven werken bij mijn oude werkgever.

Ik heb nu 7 maanden dus volcontinu gewerkt in 5 ploegen, en zou eigenlijk voor die maanden maar evenveel overhouden als toen ik in dagdienst werkte? Ook al verdiende ik bruto die maanden het dubbel...

Dit is toch absurd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 feb 2017 08:28

Tenzij je veel kennis van personenbelasting hebt is het niet aangeraden om zelf te simuleren. Op basis van wat je zegt lijkt het alsof je enkele elementen vergeten bent. Best de concreet cijfers die je gebruikt hier eens plaatsen.

tdk1989
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 19 feb 2017 18:02

Misschien zie ik inderdaad wat over het hoofd.
Even wachten op mijn jaarrekeningen is misschien beter.
Ik dacht trouwens dat ze die met het ontslag moesten meegeven?

Op zich is dat geen ramp, ze sturen die documenten toch ook door & dan kan ik ze via myfin raadplegen... Misschien even wachten tot ze online staan.
Dan ben ik zeker dat ik alles juist heb.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2017 18:51

Normaal gezien kan je -op niveau personenbelasting - niet minder verdienen door meer te verdienen.
Omdat het net met inkomensschijven werkt, waarbij enkel telkens de hogere schijf hoger belast wordt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”