BTW-boete. Eerste overtreding. Goede trouw. Standpunt van de Minister

Vliegende hollander
Topic Starter
Berichten: 69
Juridisch actief: Nee

BTW-boete. Eerste overtreding. Goede trouw. Standpunt van de Minister

#1 , 16 feb 2017 18:26

De Minister van Financiën heeft op 25/11/2015 in antwoord op een parlementaire vraag klaar en duidelijk gesteld dat de administratieve boete bij een eerste inbreuk op de btw-verplichtingen wordt "geschrapt".

Wij hadden verleden zomer bij vergetelheid in volle zomervakantieperiode één btw-aangifte veertien dagen te laat ingediend. We hadden zelfs een tegoed op de Staat.

We dienden een verzoekschrift om kwijtschelding van die boete van 100 euro op basis van dit ministerieel standpunt (ook verschenen in de gewone pers - De Standaard).

Het plaatselijk btw-kantoor lapt het verzoekschrift zonder meer aan haar laars. We hebben geen redenen tot verschoning, ook al werd er geen herinnering uitgestuurd.
We moeten maar een hoger beroep instellen bij de fiscale kamer van de rechtbank van eerste aanleg.

Van behoorlijk bestuur gesproken. .... als ze nu al het standpunt van hun grote baas, de minister van Financiën, naast zich neerleggen.
Machtswellust ?

Wat nu ? Het is wel zielig dat we voor € 100,00 daarvoor naar de rechtbank zouden moeten stappen om het ministerieel standpunt te doen volgen.

Welke tips hebben de panelleden om dergelijke triestige toestanden aan te kaarten ?

Bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 16 feb 2017 18:52

Ambtenaren kunnen vrij beslissen, en af en toe heb je wel eens een keikop. Hoe meer ze binnenhalen, hoe beter. Ze krijgen daar "goeie punten" voor. Dat gezegd: in principe heb je de wet overtreden. Een boete van €100, dat is langs de andere kant wel een beetje flauw. Waarschijnlijk werd het bezwaarschrift niet "agressief" genoeg opgesteld en zeggen ze daarom, laat hem maar naar de rechter gaan.

Is het bezwaarschrift reeds afgewezen? Indien niet kan je je richten tot de fiscale bemiddelingsdienst. Bij situaties waar de redelijkheid van de administratie zoek is kunnen ze zeker helpen!

Ik maak bezwaarschriften bv. meestal zelf en maak steeds gebruik van het "hoorrecht", maar ik (durf ook) zeggen dat ik het wel zelf zal gaan pleiten indien nodig. Je moet op tafel durven kloppen. 't is niet de bedoeling dat je een schaap bent dat zich gewoon gaat laten scheren hé. :-)

LeenW
Berichten: 12826

#3 , 16 feb 2017 19:00

De minister ging dat inderdaad afschaffen, doch in de wet is dat voor zover ik weet nog niet aangepast. Naar mijn mening staat de wet nog steeds boven een parlementaire vraag.

Reclame

Vliegende hollander
Topic Starter
Berichten: 69
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2017 20:16

Het beleefd maar krachtig verzoekschrift inzake btw werd reeds direct afgewezen zonder enige contactname (die we eigenlijk spijtig genoeg niet gevraagd hebben).
Naar een bemiddelingsdienst zullen we dus, jammer genoeg, niet meer kunnen stappen naar ik zo hoor. Dat was in alle geval al een zeer interessante tip.
We werden door die gefrustreerde keikoppen echter meteen compleet voor schut gezet. Ze scoren inderdaad graag goeie punten om te promoveren.

Kan je inzake BTW ook schriftelijk "hoorrecht" eisen, zoals dat blijkbaar wettelijk zou bestaan bij de directe belastingen ?

We laten ons niet zomaar scheren. Integendeel.
Vandaar dat we nu info zoeken bij het juridisch forum om ons met man en macht te verzetten tegen het miskennen van de visie van Minister Van Overtveldt en de oplegging van een boete van € 100.

Juridisch gezien, staat de wet waarschijnlijk wel boven een ministerieel antwoord op een parlementaire vraag.
Maar moeten de btw-ambtenaren binnen hun administratie toch in eerste plaats niet volledig gehoorzamen aan hun grootste baas ?

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 16 feb 2017 20:21

Volgens mij moet persoonlijk horen kunnen, maar inderdaad ze gaan het zelf niet voorstellen..

De grootste baas is volgens mij nog steeds de Koning, en waar staan de boetes nu net? Juist ja, in de KBs.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 16 feb 2017 20:42

Het is makkelijker om "hard" te zijn op papier, en moeilijker wanneer er effectief iemand voor u zit. Altijd een face to face afspraak proberen inplannen indien mogelijk.

Natuurlijk gaat het hier om €100, dus het zal waarschijnlijk weinig verschil maken. Ze hebben immers al beslist. Dat weet je dan voor de volgende keer.

Gewoon betalen zou ik zeggen. De volgende keer weet u wat u moet doen!

Vliegende hollander
Topic Starter
Berichten: 69
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 feb 2017 23:33

Feit is dat ze die BTW-boete voor die allereerste kleine overtreding in zeven jaar in volle vakantieperiode zelfs reeds rechtstreeks hebben ingehouden op het "tegoed".

We werden dus al van meet af aan compleet voor schut gezet.

Enfin, hoe dan ook we blijven het uitermate ongehoord en zeer onredelijk vinden dat de btw-ambtenaren de instructies van hun tweede hoogste baas zomaar straal negeren.
In de private sector zouden de managers zo'n tegenwerkende houding alvast niet appreciëren.....

Blijkbaar zinde het hen niet dat wij zelf, zonder tussenkomst van een boekhouder of advocaat, een verzoekschrift om kwijtschelding hebben ingediend.....

Wij blijven het naar gevoel overhouden dat de regels van "behoorlijk bestuur" serieus werden aangetast.....

Maar ja, we lopen met onze kop tegen de blinde fiscale muur en zullen onze strijd wellicht moet staken.
Die verstrooidheid zullen we inderdaad niet vergeten bij het indienen van de eerstvolgende btw-aangiften

Jammer dat er blijkbaar geen andere administratieve verhaalmiddelen meer bestaan.... waarmee een kleine KMO bij de hogere btw-overheden terecht kan......

Soral
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2017 08:04

Van Overtveldt heeft niet gezegd dat de boete onmiddellijk geschrapt zal worden. hij heeft in de Kamercommissie aangekondigd dat hij de administratie de nodige richtlijnen zal geven. Dit zal meestal gebeuren aan de hand van een omzendbrief. Zolang dit niet heeft plaatsgevonden, moeten de ambtenaren blijven handelen zoals vroeger. Een aankondiging in een Kamercommissie heeft (voor hen) immer geen juridische waarde.

Zelfs als er een omzendbrief wordt verstuurd, is deze ondergeschikt aan verschillende andere rechtsbronnen zoals bijvoorbeeld het KB dat hierboven werd aangehaald. In dat geval mag (en moet) een ambtenaar deze omzendbrief negeren vanwege zijn ondergeschiktheid.

Vliegende hollander
Topic Starter
Berichten: 69
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 feb 2017 08:36

Dank voor alle ontvangen toelichting en juridische opheldering.

Blijkbaar werkt het kabinet van Financiën in een vertraagd tempo ... maar komt het wel bijzonder graag in de kijker met een vermeende good news show..

LeenW
Berichten: 12826

#10 , 17 feb 2017 10:11

Dat is niet eigen aan Financiën naar mijn mening, meerdere politici scoren graag met grote aankondigingen in de pers, maar eer het effectief een wetswijziging is..

Vliegende hollander
Topic Starter
Berichten: 69
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 feb 2017 10:45

We kunnen uw mening perfect delen.
Meerdere politici zijn inderdaad veelal mediageil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”