Webcam girl student

Prixiee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Webcam girl student

#1 , 13 feb 2017 17:28

Beste,

Ik vroeg me af hoe het zit qua belastingen in verband met een 'webcamgirl' te worden. Financieel zit mijn familie altijd slecht, een gewone studentenjob vinden is moeilijk. Dus vroeg ik me af hoe het zit om online erotische chats te houden.

Ikzelf ben nog een student, mag ik dan gewoon mijn bepaalde uren doen? En hoe geef ik dit dan aan?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 13 feb 2017 18:52

Ik betwijfel of dit in loondienst kan, zou dit niet eerder op zelfstandige basis zijn?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 13 feb 2017 18:55

In loondienst bij een on-line pooier misschien???
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 13 feb 2017 23:05

In principe gewoon als 'zelfstandige' lijkt me. Heeft natuurlijk mogelijk wel een impact op je kindergeld en/of je studiebeurs. Om die te behouden moeten je inkomsten onder een bepaalde drempel blijven. Veel geluk! (geen idee of het effectief veel opbrengt).

Prixiee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2017 09:27

Dus als ik het opgeef op zelfstandige basis en dan mijn aantal inkomsten ingeef, zou dit in orde moeten zijn?
(ik heb nog nooit een belastingsformulier moeten invullen omdat ik nooit over mijn 50 dagen kwam)

Daarom wou ik me ook eerst goed informeren voor ik tewerk ga,

Bedankt voor jullie reacties alvast!

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 14 feb 2017 09:51

Ja, u moet dan uiteraard ook zelfstandige moeten worden en een btw nummer aanvragen.

Prixiee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 feb 2017 11:24

Bedankt!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2017 13:08

Ik vermoed dat het voor de topic starter een vrij complexe bedoening zal worden om dit op zelfstandige basis te doen, niet? Ze zal dan toch ook een minimale boekhouding moeten voeren, sociale bijdragen betalen, aan allerhande voorwaarden moeten voldoen, etc...?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12825

#9 , 17 feb 2017 13:20

In loondienst is altijd eenvoudiger he, maar in die sector?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 feb 2017 13:27

In loondienst is altijd eenvoudiger he, maar in die sector?
Ja, inderdaad, ik heb ook geen idee hoe goed dit geregeld is (als er al iets geregeld is) in die sector. Maar ik wil maar vermijden dat de topic starter de indruk krijgt dat ze gewoon ergens één papiertje moet gaan halen om zelfstandige te worden, daarna netjes haar inkomsten bijhouden in een excel bestandje, dit tenslotte aangeven aan de belastingen, en dat daarmee de kous af is. Er komt net iets meer bij kijken dan dat... En wat het nog complexer maakt in haar situatie is dat ze nog ten laste van haar ouders is. Als ze zelfstandige wordt, valt er sowieso al een bron van inkomsten weg: het kindergeld! Als ik het zo lees, wil de topic stater een centje bijverdienen omdat het gezin het financieel moeilijk heeft. Ik vraag me dan ook af of dit wel zo'n goeie oplossing is?

Misschien kunnen mensen hier ideeën geven over hoe de topic starter of haar ouders eventueel aan extra inkomsten / premies / vergoedingen kunnen raken, waar ze nu misschien zelfs geen weet van hebben? Topic Starter kan misschien al eens van deze tool gebruik maken om te kijken of ze ergens recht op heeft zonder het te weten? http://www.rechtenverkenner.be/Pages/Home.aspx
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 17 feb 2017 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12825

#11 , 17 feb 2017 13:29

Klopt. Vereenvoudigde boekhouding is wel mogelijk. Mogelijk is er ook "begeleiding", want ik vermoed dat dit via een bepaalde site zal gaan? Komaan heren, wie wil eens laten zien dat hij hier alles van kent?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 feb 2017 13:30

Klopt. Vereenvoudigde boekhouding is wel mogelijk. Mogelijk is er ook "begeleiding", want ik vermoed dat dit via een bepaalde site zal gaan? Komaan heren, wie wil eens laten zien dat hij hier alles van kent?
LOL. Er zullen er genoeg zijn die weten hoe je zo'n dienst "consumeert", maar of er veel het businessmodel en achterliggende constructies kennen? I doubt it. :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”