Meerwaardebelasting op verkoop bouwgrond?

nina24
Topic Starter

Meerwaardebelasting op verkoop bouwgrond?

#1 , 15 jan 2008 19:46

Beste,
Ik heb drie-vier jaar geleden een bouwgrond gekocht met mijn toenmalige vriend,maar we hebben die een jaar geleden terug verkocht,omdat we uit mekaar gingen. Omdat we de grond geen 8 jaar in ons bezit hadden,blijkt dat we zouden meerwaardebelasting moeten betalen. Deze zou 33% bedragen + gemeentebelasting.
Is dit verplicht? Dien ik dit te vermelden op mijn belastingbrief?
Deze belasting dient om te voorkomen dat mensen massal bouwgronden zouden aankopen als investering en daarna met veel winst te verkopen. Maar in mijn geval is dat gewoon uit noodzaak,ik en mijn vrienden gingen uiteen,geen van beide kon of wou hem overkopen,en moest hij wel verkocht worden.
Valt dit geval ook onder de meerwaardebelasting? Of kan ik dit argument gebruiken om daaraan te 'ontsnappen'?
Want in totaal zou dit toch om 40% gaan van de meerwaarde dat we verliezen...
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 jan 2008 12:44

“Art.90.Diverse inkomsten zijn:8° meerwaarden op in België gelegen ONGEBOUWDE onroerende goederen of...die naar aanleiding van een overdracht onder bezwarende titel zijn verwezenlijkt, ingeval : a) die goederen onder bezwarende titel zijn verkregen en zijn vervreemd binnen acht jaar na de datum van de authentieke akte waarbij de verkrijging is vastgesteld of...Art.101.§ 1. De in artikel 90,8°, vermelde meerwaarden worden in aanmerking genomen naar het verschil tussen de volgende twee grootheden....”(W.I.B.=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

U dient dus die meerwaarde als inkomst op te nemen in uw belastingaangifte.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

bosser

#3 , 24 jan 2008 18:55

De meerwaarde verwezenlijkt bij de overdracht onder bezwarende titel van in België gelegen ongebouwde onroerende goederen moet u aangeven in de volgende gevallen:
* gronden die u onder bezwarende titel hebt verkregen en die u vervreemdt méér dan vijf jaar, maar binnen acht jaar, na verkrijging: belasting tegen 16,5%
* gronden die u onder bezwarende titel heeft verkregen en die u vervreemdt binnen vijf jaar na verkrijging: belasting tegen 33%

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”