Registratiebelasting belastingverhoging

BenP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Registratiebelasting belastingverhoging

#1 , 12 feb 2017 16:48

Hallo,
In 2007 hebben mijn ex-vriendin en ik een bouwgrond aangekocht. Toen wij in 2011 uit elkaar zijn gegaan was de ruwbouw bijna klaar. Afgesproken werd dat mijn ex-vriendin de lening alleen zou blijven betalen en mij het geld dat ik al in de aankoop- en bouw gestoken had terugbetalen. (hetgeen natuurlijk nog altijd niet gebeurd is).
Februari 2017 heb ik een aanslagbiljet "registratiebelasting aanslagjaar 2007" ontvangen van 1.125,00 €, onmiddellijk te betalen, met als reden : "Verhoging wegens niet voldaan abattement (bewoning < 5j)".
Nu mijn vraag : bestaat er een mogelijkheid om dit niet te betalen ? Tot op vandaag heb ik nog geen geld gekregen van mijn ex-vriendin en ik zou niet graag nog eens extra 1.125,00 € verliezen. Ik hoop dat iemand mij kan zeggen wat ik kan, mag en moet doen.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 12 feb 2017 21:25

Je had het al zolang niet mogen laten aanslepen. Was de overeenkomst schriftelijk vastgelegd? Was de notarisakte van de verdeling uitgevoerd?

Wat te verdelen was had je in 2011 ruwweg als volgt moeten berekend hebben : geschatte verkoopwaarde min verkoopskosten min de grootte van het openstaand kapitaal en dat bedrag gedeeld door 2. Als pakweg 80-90% geleend was en daar je 4 jaar later uiteenging zal er ws weinig of niets te verdelen vallen. Als jij er meer ingestoken hebt dan haar dan moet je meer dan 50% van wat overblijft krijgen maar je moet je meerinbreng wel kunnen bewijzen (wat moeilijk/onmogelijk is als t 50-50 geschreven is)

Wat de bijkomende registratie betreft: uw helft van het gemiste abattement zal jij moeten betalen (daar het huis 50-50 beschreven was)

Als er voldoende te verdelen was en/of de notarisakte is nog niet verleden zou k een advocaat inschakelen. Als je dat doet bereid dan een duidelijk dossiertje voor met alle relevante info zodat hij/zij u snel correct kan adviseren over de mogelijkheden.

BenP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2017 15:28

Je hebt gelijk, ik heb er veel te lang mee gewacht. We zijn na onze breuk naar een notaris geweest, maar ik weet niet meer welke en evenmin wat we daar zijn gaan doen, erg hee. De huisraad is wel onmiddellijk en eerlijk verdeeld. Juist de centen van het huis daar geraak ik maar niet aan. De betaling ervan werd mij al meerdere keren beloofd maar altijd weer uitgesteld. Ik kan ook niets nakijken want alle betreffende documenten zijn bij mijn ex-vriendin gebleven.
Er zal niets anders opzitten dan, met heel veel tegenzin, te betalen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”