Royalties boeken

mamy
Topic Starter
Berichten: 42

Royalties boeken

#1 , 11 feb 2017 13:41

Goedemiddag,

Sinds een jaar publiceer ik eens om de drie maanden een verhaal via een selfpublishingplatform dat ik tegen 1 euro aanbied. Op een jaar tijd heb ik 100 euro verdiend, niet heel veel, maar altijd leuk als extraatje.

Mij werd verteld dat ik onder een bepaald bedrag en bij occasionele inkomsten geen ondernemingsnummer moest aanvragen, maar dit gewoon bij diverse inkomsten mocht invullen. Ik krijg een formulier van het platform waar de inkomsten op zullen staan.

Maar nu vertelde een vriendin van me net dat ik moest opletten want dat ik sowieso een ondernemingsnummer moet hebben als ik inkomsten genereer. Maar het is en blijft voor mij voorlopig een hobby.

Het gaat hier om nauwelijks 10 euro per maand.

Dus daarom mijn vraag: wordt dit aanschouwt als diverse kosten, of moet ik toch echt een ondernemingsnummer aanvragen?

Hopelijk weet iemand hier raad mee, want ik wil natuurlijk wel in regel zijn met de wetgeving!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 11 feb 2017 13:47

Dit valt moeilijk occasioneel te noemen, meerdere publicaties per jaar en ook de inkomsten zijn op regelmatige basis.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 11 feb 2017 14:23

Neen je hebt geen ondernemingsnummer nodig. Jij kunt werken via KVR. Mijn inzien valt uw activiteit onder een artistieke prestatie.
Jij valt onder het systeem van onkostenvergoeding voor kunstenaars. Hierbij ben je vrijgesteld van belastingen en RSZ bijdrage.
Beperkte vergoeding: per opdracht mag je max. €124,66 per persoon per activiteit verdienen. Per jaar mag je max. €2.493,27 verdienen.

Voor een beperkte vergoede artistieke activiteiten kun je een kunstenaarskaart aanvragen.
Hier meer info http://www.kunstenloket.be/nl/Kennisban ... naarskaart

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 11 feb 2017 15:31

Er zijn verschillende mogelijkheden waar geen ondernemingsnummer nodig is. Maar een occasioneel inkomen is het alvast niet. Zo'n handelingen mogen maar (zeer) af en toe voorvallen, en al liefst geen 2x.

Inkomsten die voortvloeien uit de concessie van auteursrechten is misschien wel een mogelijkheid. Deze worden belast als roerende inkomsten, aan 15% (<10% na aftrek forfait) tot €58,000 per jaar.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”