BTW-aftrek auto woon-werk

Tim88
Topic Starter
Berichten: 20

BTW-aftrek auto woon-werk

#1 , 08 feb 2017 21:34

Een werknemer woont in Kortrijk en heeft een bedrijfswagen. Zijn bedrijf is in Brussel (afstand 90km van zijn huis). Ze hebben de wn aangeworven omdat hij rechtstreeks naar de klanten kan gaan in Frankrijk, West-Vlaanderen. Alleen de vrijdag gaat hij naar Brussel. Al de andere dagen vertrekt hij van thuis uit rechtstreeks naar de klanten. Wat is is nu zijn aantal km woon-werk verkeer?
Mag ik via methode 1 (de rittenadministratie) voor de btw-aftrek zeggen dat ik via een rittenboekje de verplaatsing van huis naar de klant als woon-werk verkeer beschouw? Of mag ik de verplaatsing van huis naar klant als beroepsverplaatsing beschouwen en geen woon-werkverkeer nemen voor 4 dagen? Het gebeurt soms dat hij naar Lille gaat en daar het vliegtuig neemt naar Lyon naar de klant zonder dat hij naar Brussel gaat, hoe moet ik dan het woon-werkverkeer nemen?
De vraag is dus eigenlijk. Welke methode of hoe moet ik de methode toepassen voor de btw-aftrek te rekenen als de werknemer maar 1 dag in de week effectief naar het bedrijf gaat. Als ik methode 1 neem... wat is dan woon-werk? Als ik methode 2 zou nemen... dan kom ik btw-aftrek <50% uit door het hoge aantal 90km afstand huis-werk terwijl dat hij bijna nooit naar zijn werk rijdt. Hoe moet ik zoiets oplossen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 08 feb 2017 23:25

De werkplaats is de locatie die in het contract vermeld staat als werkplaats. In casu Brussel. Andere verplaatsingen (rechtstreeks naar klanten enz) zijn geen woon-werkverkeer maar professionele verplaatsingen. Woon-werkverkeer dus effectief enkel te rekenen voor die dagen dat hij naar Brussel gaat.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”