fiche 281.50

kiwi manjaro
Topic Starter
Berichten: 16

fiche 281.50

#1 , 08 feb 2017 12:15

Ik zou graag af en toe iets bijverdienen met bijles geven aan studenten.
Voor zover ik nu begrijp, is het zo dat ik dit kan aangeven als occasionele activiteit.

Ik lees dan in een document van Unizo:

"Als het gaat om een occasionele activiteit, en u dus niet beschikt over een commerciële of BTW hoedanigheid kan u geen facturen opmaken. Wel kan u een onkostennota opmaken waarin u uw prestatie omschrijft en het bedrag weergeeft. Hier bestaan geen vormvereisten voor. Het gaat steeds om een bedrag zonder BTW, vermits u niet btw-plichtig bent.
Met deze onkostennota kan het bedrijf dat beroep doet op u, deze kost inbrengen in zijn boekhouding. Bij het invullen van de belastingen stuurt hij dan een fiche 281.50 naar de belastingsadministratie én naar de persoon die de occasionele activiteit uitgevoerd heeft. Op deze manier kan de belastingsadministratie nagaan of u deze inkomsten wel aangegeven heeft."

Nu zijn studenten geen bedrijven die beroep op mij doen, en ik betwijfel sterk of studenten mij een fiche 281.50 gaan bezorgen.
Hoe moet dat dan? Iemand een idee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 08 feb 2017 12:23

Vanaf dat dit geregeld gebeurt, wat m.i. wel het geval is bij lesgeven, is dit een zelfstandige activiteit en moet u dus btw-nummer aanvragen.

kiwi manjaro
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 08 feb 2017 12:26

Dat weet ik, maar ik betwijfel of het geregeld zal gebeuren. Mijn vraag gaat dan ook over die onnozele (sorry) fiches :p

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 08 feb 2017 12:30

"Studenten" zijn meerdere opdrachtgevers, dat is in principe al voldoende om het geregeld te maken.

kiwi manjaro
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 08 feb 2017 12:50

Wel, hier gaat het om 2 studenten die graag samen van mijn kennis willen gebruikmaken. Ik betwijfel toch echt sterk of dat dan "geregeld" is. Het moet nu toch al iemand overkomen zijn dat die geld krijgt van mensen die daarvoor geen fiscale fiches afleveren?

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 08 feb 2017 13:08

De enige correcte legale optie is zelfstandige in bijberoep. Twee studenten waar u af en toe les aan geeft, dat is een activiteit. Veel hangt ook af van de context en de argumentatie. Eén student, dat zou misschien nog kunnen passeren, zelf al geeft u hem (of haar) één geheel academiejaar les. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen stellen dat het eenmalige bijstand is, voor 1 academiejaar.

Een één- of tweemalige verkoop van goederen (bijvoorbeeld een kunstwerk) is makkelijker te beargumenteren als divers inkomen dan een dienstentransactie (kan je rapper zien als een activiteit).

kiwi manjaro
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 08 feb 2017 14:45

Allemaal heel fijn, maar ik heb nu dat aanbod om aan 2 studenten gezamelijk een paar uur bijles te geven. Ik ga speciaal daarvoor niet snelsnel een ondernemingsnr aanvragen, dat is ook niet gratis en het heeft heel wat implicaties :/ Als ik dat nu fijn blijk te vinden en dat vaker wil doen, dat is dan weer een andere zaak.

Maar goed, klaarblijkelijk kan je dus enkel iets onder occasionele inkomsten aangeven mét die fiches?
Want daar heb ik dus nog steeds geen antwoord op gekregen....

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 08 feb 2017 15:01

Neen, dat kan ook zonder. Gewoon invullen op je belastingsbrief. De fiscus zal het echter bij een controle niet accepteren en uw statuut herkwalificeren als zelfstandige (in bijberoep), waarna u een factuur zal ontvangen (mogelijk nog met een boete, maar meestal niet het geval bij eerste inbreuken) om het verschil bij te passen. De sociale zekerheid zal u ook nog moeten betalen. Het staat u dan vrij een bezwaarschrift in te dienen en desnoods naar de rechtbank te gaan om die beslissing aan te vechten.

Ik vertel u enkel wat de wet en diens toepassing is, niet mijn persoonlijke mening of het een goed systeem is.

Edit: gezamelijk kan mogelijkerwijs nog aanzien worden als 1 transactie, als u de (éénmalige) opdracht goed definieert en afbakent.

LeenW
Berichten: 12825

#9 , 08 feb 2017 16:08

Ik volg Fortuin. Het juridisch correcte antwoord is waarschijnlijk niet wat u wou horen, maar m.i. is zelfstandige (in bijberoep) en btw-nummer hier de correcte oplossing. Uw praktische bezwaren zijn van ondergeschikt belang aan de wet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 feb 2017 16:22

Zo erg is dit ook niet !

Vrijstelling van BTW + winst lager dan/gelijk aan € 1.471,00, dan betaal je geen sociale bijdragen.

En dan ben 100% in orde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”