Fout dmfa aangifte ---> hoge sociale bijdragen

Rasta
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

Fout dmfa aangifte ---> hoge sociale bijdragen

#1 , 06 feb 2017 23:22

Hallo,

Ik zit namelijk met een groot probleem.
Ik ben 12-2015 gestart als zelfstandige in bijberoep, heb een 19 u contract. Zo geniet ik van lage sociale bijdragen.(minsten 19 u hebben om aan de voorwaarden te voldoen)
Zoals u mischien weet elke jaar doen ze controle of als je effectief nog voldoet aan de voorwaarden om in bijberoep nog te kunnen zijn. Ze hebben deze controle in oktober-2016 gedaan, nadien werd ik naar hoofdberoep gezet. Het blijk dat mijn werkgever telkens op de dmfa aangifte 16 u aangeeft ipv 19 u , terwijl ik altijd minstens 19 u werk. Mijn loonfiches geven aan dat ik minstens 19 uur werk en heb natuurlijk ook mijn vastcontract van 19 u.

Heb mijn werkgever vaker hierover gecontacteerd maar die bleef uitstellen, heb xerius ( waar ik ben aangesloten) gecontacteerd. Het probleem is nog steeds zo. Heb de fod sociale zekerheid gecontacteerd al 2 weken sindsdien niets gehoord. Nu moet ik een verschil betalen van 4500 euro of het inorde laten brengen.
Aangezien dringend een nieuwe taxi vergunning nodig heb, is dit een lastig probleem. Want moet een attes binnenleveren van dat inorde ben met mijn sociale lasten.

Ik kreeg afgelopen week een bericht van mijn werkgever: dat ze ermee bezig zijn maar lang kan duren want er met terugwerkende kracht gecorrigeerd moet worden.


Wat raden jullie me aan?

Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2017 10:07

Ik wil er toch aan toevoegen dat bijberoep de bedragen ook 22% op je bruto verdiensten zijn als bij beroep, u werkt al 2 jaar in bij beroep dus dit word nagekeken hoeveel je verdiend heeft, dit gaat niet met uren wel met inkomens bedragen !
Het is niet omdat je in bijberoep werkt je geen sociale bijdragen moet betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rasta
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#3 , 07 feb 2017 16:50

Ja klopt, maar ik betaalde ervoor altijd sociale bijdragen . Maar omdat mijn werkgever een fout heeft gedaan in dmfa aangifte en dat is al een jaar dat die fout bezig is . Op basis daarop word dat berekend.

Mijn vraag is hoe kan ik die correctie snel laten uitvoeren?

Bedankt

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2017 17:48

Ik denk dat je ook fout bent, de bijdragen berekend op het laatste jaar en dit is zowel in bijberoep als in hoofdberoep, die bijdragen heeft niks te zien met je uren dat je als hoofdberoep werkt!
als bij beroep betaal je na het eerste jaar op inkomsten 1.471,01 a 57.415,67€ per jaar een 20,50% a 21% sociale bijdragen. en na die aftrek komt pas de belastingen.

Zeer veel bij beroepers haken na 2 a 3 jaar dan ook af !

Zie ook .http://www.xerius.be/hubfs/docs/NL/soci ... 8873146770
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”