Factuur opstellen als vzw die niet belastingsplichtig is

jelle detavernier
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Factuur opstellen als vzw die niet belastingsplichtig is

#1 , 06 feb 2017 14:14

Ik ben een niet belastingsplichtige vzw, nu wil ik facturen opmaken voor sponsoring maar vraag me af hoe ik dit moet doen?

Stel iemand wil me € 121,00 sponsoren.

moet ik dan een factuur opmaken van € 100 + 21 % Btw.

of

Moet ik gewoon een factuur opmaken van € 121,00 en vermelden dat ik niet Btw-plichtig ben?

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 06 feb 2017 14:50

Bent u vrijgesteld op basis van omzet of van activiteit? Hoe dan ook, u mag geen btw rekenen als u niet belastingplichtig bent.

jelle detavernier
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2017 15:30

Bent u vrijgesteld op basis van omzet of van activiteit? Hoe dan ook, u mag geen btw rekenen als u niet belastingplichtig bent.
Ik ben vrijgesteld op basis van mijn omzet.
En vroeg me ook af hoe dit zit voor de sponsor.
Als ik een factuur van € 121,00 maak moet mijn sponsor dan zelf nog iets betalen aan de belastingen of is voor hem de kous af met € 121,00 dan?

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 06 feb 2017 15:36

U maakt dan gewoon een factuur op voor het bedrag met de vermelding "vrij van btw volgens artikel 56".

Voor de gesponsorde maakt dit uiteraard wel een verschil, hij zal geen 121 euro willen sponsoren want hij kan geen btw recupereren (die is er niet). Praktisch gezien, zal u daardoor maar voor 100 euro willen sponsoren ipv 121.

jelle detavernier
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 feb 2017 16:06

OK bedankt voor de info Leen!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”