Eigen bijdrage bedrijfswagen

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

Eigen bijdrage bedrijfswagen

#1 , 04 feb 2017 11:19

Ik kan bij mijn werkgever, na evaluatie, kiezen uit ofwel een bruto salarisverhoging van €250 bruto/maand - ofwel een bedrijfswagen, ik zou kiezen voor het laatste. Het gaat om, op hun vraag, een wagen die 90% aftrekbaar is (benzine, lage CO2). De kost voor de werkgever van deze wagen zou bekeken worden tov de loonsverhoging. Indien ik goed kan rekenen zou dit op €587/maand komen (€502,6 + €64,5 + 19,8) of (kost excl BTW + 2/3 van de BTW + 35% van 10% van 1 & 2 samen).

Klopt deze redenering? De jaarlijkse kost voor de loonsverhoging voor de werkgever is €4628 (zijnde €250 x 1,33 (patronale lasten) x 13,92) - deze van de wagen zou €7044 zijn. Om dit verschil (€2416 of €201/maand) correct te compenseren, is het dan best dat ik een eigen netto bijdrage betaal die deze kost dekt gezien deze bijdrage dan ook van mijn belastingen op de VAA (die op €130/maand zou liggen) kan aftrekken? Heeft zo'n eigen bijdrage nadelen voor de werkgever of is het handiger die €201 kost aan de werkgever per maand te compenseren via pakweg €150 bruto inleveren? Ik neem aan dat dit laatste enkel voordelig is voor de werkgever?

Als laatste: de tankkaart is in dit verhaal niet inbegrepen. Hoe zit het daar mee? Ik heb https://www.admb.be/nl/admb/nieuws/tank ... -meer-2017 als eens gelezen maar eerlijk gezegd, het is me niet echt duidelijk. Gezien zij naar de kost voor de werkgever kijken, wat heeft zo'n tankkaart als impact op mijn concreet geval? Handig hierbij waarschijnlijk is te weten dat de offerte berekend is op 15000km/jaar.

Alvast bedankt om mij het bos door de bomen (proberen) te laten zien. :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 04 feb 2017 12:54

Kijk niet naar t profijt voor de baas maar naar je eigen portemonnee.

Je krijgt een wagentje zonder tankkaart. Je benzine blijf je zelf betalen. Er is een VAA (voordel alle aard) van zo n 100€ per maand wat je - afhankelijk van de grootte van je inkomen - tot zo n 53-54€ Extra belasting kost. Van die bruto loonsverhoging van 250€ hou je met hetzelfde hoge inkomen zo n 110-120€ over (werknemersbijdrage 13% en 53-54% belasting). Je moet je dus afvragen of het verschil (zo n 163 a 174€ - eigenlijk iets meer wegems vakantiegld etc) het wagentje waard is. Kijk ook naar de car policy. Wat bij schade? Is er een full omnium? Etc.

Als t een klein wagentje is met een slechte car policy ga je ws beter voor de loonsverhoging.

booyakah
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 04 feb 2017 13:19

Het was misschien niet duidelijk, maar ik heb niet gezegd dat er geen tankkaart bij zal zitten, er is gewoon nog niet over gesproken. Er is steeds gezegd "dat moet dan bekeken worden". Ik vraag me enkel af wat de financiële gevolgen zijn van de tankkaart voor de werkgever, gezien de meerkost ook zal bekeken worden in de totaliteit.

Het is een mooie wagen, eentje met 4 ringen en zeer mooi uitgerust. De motor is redelijk klein, iets wat ik niet erg vind gezien de meeste afstanden die ik doe kort zijn. Mijn loon vind ik voldoende, en voor zelfs €200 per maand onderhoud je geen splinternieuwe wagen. Het betreft een full service contract via de importeur.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”