Telenet weigert BTW nummer te vermelden op factuur

DiKappa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Telenet weigert BTW nummer te vermelden op factuur

#1 , 03 feb 2017 16:48

Ik ben reeds 10 jaar klant bij Telenet. Als zelfstandige ben je daar automatisch 'business' klant blijkbaar, hoewel ik de telecom kosten maar voor 40% inbreng op mijn zaak (éénmanszaak) Nu wilden wij toch onze telecom kosten eens herbekijken, en komen tot het besluit dat een WIGO pakket voor ons het interessantste is. Echter de 'WIGO Business' pakketten zijn voor een vergelijkbare inhoud 21% duurder dan de 'particuliere' WIGO pakketten.
Navraag bij de klantendienst van Telenet levert de uitleg dat dit vooral komt door de snellere interventie bij technische problemen. Nu kost die snellere service dan wel 300 Euro PER JAAR, op tien jaar tijd dus 3000 Euro, dit terwijl ik de voorbije tien jaar NOOIT een technieker over de vloer gehad heb...)
Doe voor mij dan maar een particuliere WIGO zeg ik, ik aanvaard de nadelen en beperkingen van dat product, en zet maar gewoon mijn BTW nummer op de factuur.

Wel dit kan niet volgens Telenet. Ofwel moet ik een business pakket nemen, en meer betalen, en krijg ik een factuur met vermelding van mijn BTW nummer, ofwel kies ik een particulier pakket, maar dan wil telenet mijn BTW nummer niet vermelden op mijn factuur.

Volgens mij is het mijn recht om het product te kiezen dat mij het beste past, en is het de plicht van Telenet om op mijn verzoek mijn BTW nummer te vermelden. Voor alle duidelijkheid: ik kies een standaard product uit hun gamma, en ik aanvaard de beperkingen van het product (behalve dan het vermelden van m'n BTW nummer natuurlijk)

Mijn vraag aan het forum is of Telenet dit zomaar kan en mag, uiteindelijk zit in de prijs een particuliere formule net zo goed BTW, en is het (naar mijn mening) mijn recht die (gedeeltelijk) te kunnen recupereren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 03 feb 2017 16:50

Dat kan inderdaad niet ofwel hebt u een business pakket ofwel bent u particulier.
Als particulier kan u geen BTW recupereren.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 03 feb 2017 17:13

Ik heb een particulier pakket bij Proximus, maar op naam van de vennootschap en met BTW nummer op de factuur.

Daar kan het dus alvast wel. Het vergelijkbaar business pakket is ook daar duurder (snellere support), maar ook ik heb er de meerkost niet voor over.

De vennootschap rekent uiteraard een deel door voor mijn privé gebruik.

Reclame

LeenW
Berichten: 12837

#4 , 03 feb 2017 17:49

U kunt btw recupereren, daar heeft Telenet niets over te zeggen. Telenet kan echter wel bepaalde producten enkel voor particulieren beschikbaar maken.

DiKappa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2017 17:57

@Franciscus: werkt u bij Telenet?
Ik ben zelfstandige. Maar naar mijn mening beslis ik of ik de BTW wil kunnen recupereren, en niet telenet. Ik kies een product uit hun gamma dat mij het best ligt, in dit geval een product dat zij als 'particulier' beschouwen, wat ook logisch is aangezien ik het maar voor 40% 'professioneel' gebruik.
Maar ik wens wel de BTW op dat gedeeltelijke professionele gebruik te recupereren, wat naar mijn mening een recht is.
Het is alsof een Bakker zou weigeren aan een zelfstandige een wit brood te verkopen, die moeten een Bruin kopen, en er dan nog meer voor betalen ook...

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 03 feb 2017 18:59

Maar u hebt NU een pakket en dat staat al particulier op uw naam .... dat is een contract dan zal u dat contract moeten stopzetten en een nieuw contract aangaan ... daar zit het probleem lijkt me ...voor de rest zie Fortuin.

En toch niet maar een firma die ik goed ken heeft net het omgekeerde meegemaakt en dat bij de andere provider - na een probleem met hun twee accounts bleken ze ineens ook twee particuliere accounts te hebben. Elke jaar was dat dezelfde zever - een dossier van bijna 100 blz dik .. Er werd zelfs een Nederlands incassobureau ingeschakeld met extra kosten ... moet gezegd worden dat uiteindelijk het NL incassobureau de zaak binnen de week geregeld heeft en daarna de firma nooit nog problemen heeft gehad (op dat vlak toch niet). 8_).

giserke
Berichten: 2434

#7 , 03 feb 2017 20:01

Zeg dat U alle diensten gaat verhuizen naar Proximus. Ze gaan wel schuiven. De reglementering van Teleslet is zo lek als een zeef.

Imaginary
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 feb 2017 10:08

Ik heb 3 jaar voor Telenet gewerkt.

In theorie mag er geen particulier pakket worden verkocht aan een zelfstandige. In de praktijk wordt dit wel vaak gedaan - ik ben de tel kwijt hoeveel basic internetlijntjes ik heb verkocht aan kleine zaken. De verkoper krijgt hier echter minder/geen commissie op, waardoor ze je logischerwijze wel naar een Business pakket gaan duwen.

Ik zou zeggen, blijven proberen, je gaat er uiteindelijk wel eentje vinden die het gaat doen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”