Maatschappelijke zetel in het buitenland of Belgie?

Joan1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Maatschappelijke zetel in het buitenland of Belgie?

#1 , 02 feb 2017 14:31

Goeiedag

Ik ben momenteel alle opties aan het bekijken voor het starten van een eigen bedrijf en waar ik best mijn maatschappelijke zetel vestig.

Huidige situatie:
Ik woon momenteel in Dubai en ben hier door een locale werkgever tewerkgesteld.
Ik ben uitgeschreven in Belgie en ingeschreven hier bij de ambassade als expat met domicilie in Dubai.
Ik wil dit bedrijf als een extra activiteit naast mijn huidige job opstarten. Het bedrijf zou producten produceren in Azie en verkopen in Europa dus geen import/export in Dubai.

1) Maatschappelijke zetel in Dubai (is interessant vanwege de 0% tax in de free zones alsook dat ik hier aanwezig ben)
- Is dit toegelaten ten opzichte van belastingen? Of hoe werkt het precies als je als Belg, woont alsook je bedrijf in het buitenland hebt?
Waar betaalt mijn bedrijf belastingen?
- Indien ik later mijn domicilie terugzet naar Belgie, kan het dan zijn dat ik een bedrag aan belastingen moet betalen voor bepaalde redenen?

2) Ik zet mijn maatschappelijke zetel in Belgie (op langere termijn ga ik terug naar Belgie dus misschien is dit interessanter naar later toe??)
- Heb ik hiervoor een domicilie nodig of kan ik, als belg zijnde, een bedrijf in Belgie hebben maar mijn domicilie in het buitenland?
Ik veronderstel dat mijn bedrijf dan in Belgie belastingen betaalt?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 02 feb 2017 16:31

Nationaliteit doet er niet toe, met uitzondering bij Amerikanen. Enkel je adres van domicilie, en dat ligt (momenteel) in Dubai. Dat is bijvoorbeeld de reden waarom zoveel vermogende mensen opteren om in Monaco te wonen.

Ik zal je vragen proberen te beantwoorden:

> - Is dit toegelaten ten opzichte van belastingen? Of hoe werkt het precies als je als Belg, woont alsook je bedrijf in het buitenland hebt?
Waar betaalt mijn bedrijf belastingen?

Je mag een vennootschap oprichten waar je wil. In principe zal enkel de fiscus in Dubai problemen maken. Dit is één van de voorbeelden waar je perfect een "offshore" vennootschap kan oprichten op bv. de Britse maagdeneilanden of op Jersey. Aangezien Dubai belastingvrij is, is dit geen probleem. Je zal geen belastingen moeten betalen.

Een free zone entiteit kost geloof ik wel meer (verplicht bureauruimte te huren, etc)? Maar dat is omdat er verblijfsrechten aan verbonden zijn (maar die heb je al via je job).

- Indien ik later mijn domicilie terugzet naar Belgie, kan het dan zijn dat ik een bedrag aan belastingen moet betalen voor bepaalde redenen?

In principe niet voor de jaren waar je in Dubai gevestigd was. Daarna betaal je weer Belgische belastingen, uiteraard. Als het verblijf te kort is/was, maakt de fiscus soms wel eens een probleem ervan, dat je niet echt "weg" was. Maar dat is in de minderheid van dossiers. En 5 jaar is in principe ook voldoende om dat niet voor te hebben.

> Ik zet mijn maatschappelijke zetel in Belgie (op langere termijn ga ik terug naar Belgie dus misschien is dit interessanter naar later toe??)
- Heb ik hiervoor een domicilie nodig of kan ik, als belg zijnde, een bedrijf in Belgie hebben maar mijn domicilie in het buitenland?
Ik veronderstel dat mijn bedrijf dan in Belgie belastingen betaalt?

Ik zie geen reden waarom je dat zou doen. Dan moet je inderdaad taksen en belastingen in België betalen. Dat is eigenlijk een van de weinige situaties waar de fiscus u niet zal afrekenen voor het opereren vanuit een postbus. Ze kunnen immers innen.

Daarnaast is het eigenlijk ook niet aan te raden op via een Belgische vennootschap te opereren. De administratie zou kunnen opperen dat uw "zetel van fortuin" nog steeds in België ligt en proberen uw geheel inkomen van Dubai te belasten.

Hoe lang denk je in Dubai te blijven nog? Voor je vertrek terug zou ik persoonlijk die offshore entiteit vereffenen en het kapitaal desnoods inbrengen in een nieuwe Belgische vennootschap. Dan heb je alvast die jaren belastingvrij gehad.

Het enige probleem ligt mogelijk op vlak van douane en importtaksen, als je goederen van buiten de EU de EU binnenbrengt. Dat moet je eens nakijken.

Joan1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2017 07:49

Bedankt voor deze duidelijke uitleg!

Ik blijf hier zeker nog een 5tal jaar en indien mogelijk langer dus dan is de optie vestigen in Dubai zeker de interessantste.

De free zone entiteit kost inderdaad meer maar de prijs is zeker nog schappelijk. Voordeel is dat je dan niet verplicht bent een lokale partner in de hand te nemen en is het bedrijf dus 100% eigen eigendom. Je kan dan ook, indien nodig, via het bedrijf een verblijfsvergunning verkrijgen.

Laatste vraag hierbij.
Indien ik deze maatschappij in Dubai opstart, moet ik waarschijnlijk Belgie op de één of andere manier op de hoogte stellen van het feit dat ik hier een bedrijf bezit..?
Zoja, doe ik dit dan via de ambassade of andere manier?

Alvast bedankt

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 03 feb 2017 12:18

Neen, dit is niet verplicht. Je moet niets aangeven aan de Belgische overheid betreffende uw aandelenparticipaties. Er zijn enkel verplichtingen als je terug in België komt wonen, naar aangifte toe.

Alles hangt af van hoeveel je binnenbrengt natuurlijk, maar ik zou toch ook nog rekening houden met de politieke situatie. In Dubai is het wel aangenaam vertoeven (ben er zelf al een aantal keer geweest), maar indien er zich geopolitieke problemen voordoen in de regio zou ik toch beter slapen wetende dat ik geen UAE entiteit heb, en bv. al het geld op een buitenlandse bankrekening staat.

Persoonlijk zou ik in uw geval van de UAE entiteit niet meer maken dan een lege doos, en toch opereren met een vennootschap in een stabiel maar belastingvrij land. Maar inderdaad, als je de switch wil maken van je job naar voltijds is die verblijfsvergunning wel belangrijk.

Joan1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2017 14:48

Ok bedankt voor deze info!

Zal zeker deze tip verder bekijken van het ook vestigen in een stabiel belastingvrij land. Daar hebt u zeker gelijk in.

Wat bedoeld u precies met 'alles hangt af van hoeveel je binnenbrengt'? Bedoelt u geld overschrijven naar Belgie? Kan ik dit dan belastingvrij gezien ik zogezegd mijn belastingen betaald heb in Dubai? Dit is meer kwestie om af en toe iets over te schrijven en toch iets van kapitaal achter de hand te hebben in België.

Alvast bedankt

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 03 feb 2017 15:56

Als voorbeeld:

1. U heeft een bepaald kapitaal opgebouwd terwijl u in België woonde als belastingplichte. Neem pakweg €100,000.

2. Nu woont u in Dubai, u heeft die €100,000 "meegenomen" naar Dubai als het ware.

3. In Dubai ontvangt u een loon van €50,000, waarvan je per jaar €25,000 spaart. Dit doe je 5 jaar (= €125,000). Je loon van Dubai is belast geweest (aan 0% weliswaar). Dit is na ontvangst kapitaal. €100,000 + €125,000 = €225,000 kapitaal.

4. Dat bedrag kan je gewoon terug meebrengen naar België zonder belasting te betalen.

De verhoging van uw kapitaal tijdens uw tijd in Dubai, daar moet je geen belastingen op betalen. Ook niet bij uw terugkomst naar België. Enkel opletten dat je bvb. de vennootschap wel leeghaalt (en desnoods vereffend) voor je terug komt. Stel dat je €200,000 in je vennootschap zitten hebt (in Dubai, of w/e), dan kan je dat er belastingvrij uithalen. Woon je terug in België, dan betaal je daar 30% roerende voorheffing (dividend) of 55% (loon + soc. zekerheid) op.

Ik bedoelde dat eerder in de context van, draai je genoeg omzet en winst, dan is het geen probleem kosten te betalen voor de oprichting van 2 vennootschappen (één in Dubai, en één erbuiten). Je kan in principe je vennootschap ook herdomicilieren vanuit een ander land naar een free zone wanneer dat nodig zou zijn. Gelet er geen belastingen zijn is dat allemaal geen probleem / goedkoop / niet ingewikkeld.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”