Als je je eigen woning verhuurt, moet je dan dit aangeven bij de belastingen ?

Info1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Als je je eigen woning verhuurt, moet je dan dit aangeven bij de belastingen ?

#1 , 02 feb 2017 13:59

Beste,
Mijn enige eigen woning verhuur ik en ik huur zelf een andere woning. Reden is omdat de eigenaars van de appartementsblok van mijn eigen woning geen huisdieren toelaten (Staat in het reglement van de appartementsblok) en ik een huisdier heb.
Op internet vind ik dit : Kunt u de ‘niet bewoning door uzelf’ verantwoorden met een wettelijke reden, dan kunt u de woning mogelijk toch nog beschouwen als uw eigen woning. Het voordeel is dat de inkomsten van uw eigen woning vrijgesteld zijn van belasting en er dus niets van die woning moet worden vermeld in de aangifte.
Is dit ook van toepassing in mijn geval, ivm huisdieren ?
Dank u.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 feb 2017 16:25

Daar vrees ik voor omdat het houden van een huisdier een vrije keuze is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 02 feb 2017 17:42

Inderdaad, u zal belasting betalen op uw eigen verhuurde woning. Zoals dat moet voor elke verhuurde woning. Uitzondering is van toepassing als er professionele redenen zijn : vb. verplichte woonst bij uw plaats van tewerkstelling. Ook iemand die in een rusthuis verblijft , moet het KI niet opgeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 02 feb 2017 21:28

nbeetje rare topic vind ik dit toch...je verhuurt per definitie toch àltijd je eigen woning. toch nooit de woning van iemand anders??

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 02 feb 2017 22:22

nbeetje rare topic vind ik dit toch...je verhuurt per definitie toch àltijd je eigen woning. toch nooit de woning van iemand anders??
Onderverhuur!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 02 feb 2017 22:34

Eylis, natuurlijk verhuurt men zijn eigen woning. U weet wel dat bedoeld wordt : ' ik woon er niet zelf in'. Het gaat immers om zijn enige woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis
Berichten: 8840

#7 , 03 feb 2017 19:15

ok zover was ik niet geraakt, want waarom zou men veronderstellen dat je géén belastingen moet betalen op inkomsten uit huurgelden als je elders huurt (dus dit je enige woonst is)?

Badman
Berichten: 39

#8 , 11 mei 2017 18:49

hoe word dat eigenlijk berekend hoeveel belastingen men moet betalen om het verhuren van een woonst,ik heb eens geleze denk ik het KIx7%+40% kan dat?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 11 mei 2017 19:09

hoe word dat eigenlijk berekend hoeveel belastingen men moet betalen om het verhuren van een woonst,ik heb eens geleze denk ik het KIx7%+40% kan dat?
Je wordt dan belast op het KI, verhoogd met 40 percent en vervolgens geïndexeerd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”