personenbelasting

stocky
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

personenbelasting

#1 , 01 feb 2017 09:27

Geachte,

in mei 2016 heb ik mijn belastingen aangegeven, in september vroeg men naar mijn fiscaal attesten inzake hypothecaire lening. Sedertdien heb ik niets van de belastingen gehoord en ontving ik nog geen aanslagbiljet.

Ik heb contact opgenomen en blijkbaar zou er een probleem zijn met de aangifte code 3370 en 3355. Deze zou niet verenigbaar zijn.

Uitleg:

In 2003 heb ik een lening aangegaan voor het verwerven van een bestaande , eigen en enige woning, looptijd 30 jaar.
In 2014 heb ik deze lening geherfinancierd bij een nieuwe bank, het verschil , zo'n 25000 euro heb ik via een nieuwe lening opgenomen voor het verbouwen van mijn woning (dak) , ik heb hiervan een attest hypothecaire lening onvangen.

In mijn belastingen heb ik de herfinciering ingegeven onder code 3355. De nieuwe lening ( verbouwing) heb ik onder code 3370 ingegeven. Ik heb nergens gelezen dat dit niet mag.

Volgens de taxatiedienst mogen deze twee leningen niet samen aangegeven worden en moet ik kiezen, doch officieel heb ik nog een enkel brief of mail ontvangen van de taxatiedienst.

Vraag: mogen deze leningen gecombineerd worden en hoeveel tijd heeft de taxatiedienst om een aanslagbiljet op te stellen.

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2017 10:03

de taxatiedienst heeft tot eind juni de tijd om een aanslagbiljet op te stellen, ze komt wel hoor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Billybob
Berichten: 124

#3 , 01 feb 2017 12:45

De cumul van 3370/355 is - behoudens een paar uitzonderingen - inderdaad niet mogelijk.

Dus moeten we wat meer info hebben:

1) hoeveel woningen hebt ge? Is er iets verkocht of bijgekocht?
2) ge zult waarschijnlijk een lening van voor 2005 hebben en één van na 2005
3) waarvoor diende die leningen? De eerste zal waarschijnlijk aankoop of bouw zijn. maar die van na 2005: waarvoor dient die? Herfinanciering? Verbouwing? ...

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 01 feb 2017 13:17

De herfinanciering van de lening 2003 zet u idd bij 3355. Indien uw korf daar gevuld is ( 2280 €) kan u niets meer inbrengen via 3370. De administratie heeft waarschijnlijk gevraagd te kiezen. Ik denk best 3355. Bij ervaring weet ik dat dat al op hun eerste melding staat. Indien die lening is afbetaald kan u de andere lening eventueel nog aangeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Billybob
Berichten: 124

#5 , 01 feb 2017 14:18

De cumul van 3370/355 is - behoudens een paar uitzonderingen - inderdaad niet mogelijk.

Dus moeten we wat meer info hebben:

1) hoeveel woningen hebt ge? Is er iets verkocht of bijgekocht?
2) ge zult waarschijnlijk een lening van voor 2005 hebben en één van na 2005
3) waarvoor diende die leningen? De eerste zal waarschijnlijk aankoop of bouw zijn. maar die van na 2005: waarvoor dient die? Herfinanciering? Verbouwing? ...
OP niet volledig gelezen. negeer maar

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”