BTW & belastingen na persoonlijk faillissement

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

BTW & belastingen na persoonlijk faillissement

#1 , 28 jan 2017 16:16

Zoals al eerder aangegeven in oudere posts ben ik eind vorig jaar door omstandigheden persoonlijk failliet verklaart.

Op vraag van mijn Curator heb ik deze maand mijn btw-aangifte voor het laatste kwartaal laten indienen.

Ik kreeg van mijn oude boekhouder zijn standaardbrief: zoveel te betalen onmiddellijk, zoveel tegen 20/02 en zoveel tegen 20/03.

Nu stel ik me hier toch vragen bij, zeker na een brief die ik onlangs ontving van de soc. zekerheid.
  • Dien ik deze laatste aangifte te betalen met inkomsten verworven na het faillissement, of wordt deze bij het faillissement opgeteld?
  • Wat is nu de huidige status van mijn oude eenmanszaak? Als ik websites zoals companytracker.be mag geloven is mijn btw nog steeds actief...
  • Kan ik nog gehouden worden aan het betalen van die btw - voorschotten?
  • Hoe zit het nu eigenlijk met de belastingaangifte van 2016 en die van 2017? Hoe wordt daar dat faillissement in kaart gebracht?
Een paar van de vraagjes die mij momenteel bezighouden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2017 16:55

Nog nooit gehoord dat je na een faillissement vonnis je nog kw aangiften moet doen voor den BTW ??

Wat voor curator heeft u, er klopt hier iets niet?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 28 jan 2017 17:19

Ik vond het ook bizar, maar blijkbaar is dit niet ongebruikelijk bij persoonlijke faillissementen.

Er was mij gezegd hiervoor te wachten op wat de curator doet, de de mijne vroeg mij dit te doen.

Die heeft zelfs mijn nieuwe boekhouder al een paar keer met verstomming geslagen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 28 jan 2017 17:45

Normaal wordt een verzamelaangifte opgemaakt. U blijft nog actief tot de faling is afgesloten, de RC btw wordt wel stopgezet.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 28 jan 2017 23:39

Wat bedoelt u met een verzamelaangifte?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 29 jan 2017 23:01

Moet ik mijn jaarlijkse aangifte voor de persoonsbelasting op de gewone datum inleveren, of dient dit binnen een bepaalde periode na het aanstellen van de curator te gebeuren?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 06 feb 2017 03:16

Nu verwacht de curator dat ik de aangifte van Q4/2016 betaal... Ik zou niet weten waar ik het geld van dien te halen.

Kan ze dit verwachten, en wat kan de BTW op zich nu doen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 feb 2017 07:51

Nu verwacht de curator dat ik de aangifte van Q4/2016 betaal... Ik zou niet weten waar ik het geld van dien te halen.

Kan ze dit verwachten, en wat kan de BTW op zich nu doen?
Waar haal je dit eigenlijk vandaan ????

Als je failliet verklaart word komt de BTW niet meer naar u, dit is geklaseert, denk nu toch niet dat deze mensen nog 5 minuten werk in u ga steken het, brengt toch niks op!

Van al de faillissement die ik persoonlijk gekend heb daar heb ik zo iets nooit maar ook nooit gehoord!

Ten andere het is u curator die de zaken moeten regelen, want jij heeft in deze zaak geen enkele bevoegdheid meer!

Ik raad iedereen die in faillissement aan om nooit contact te zoeken met de curator, noch vragen te stellen, als de curator een vraag stet dan antwoord je, bij 99% van de faillissement hoort de gefailleerde de curator slechts 2 maal

1/ juist na het faillissement voor de PV van bevinding
2/op de sluiting vergadering voor de PV van sluiting , u moet er zijn voor verschoonbaar

En al de rest is het werk van de curator en heeft de gefailleerde er niks meer mee te zien
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 feb 2017 10:33

Nu verwacht de curator dat ik de aangifte van Q4/2016 betaal... Ik zou niet weten waar ik het geld van dien te halen.

Kan ze dit verwachten, en wat kan de BTW op zich nu doen?
Ik heb dit toch even opgezocht omdat men zou kunnen gaan twijfelen.

Heb even de wetteksten opgezocht voor wat je btw aangiften, want anders ga je mij toch niet geloven en die curator wel, zij kent er niks van !


Aanschrijving nr. 26 dd. 31.08.1978 BTW

Deze aanschrijving werd gewijzigd door de aanschrijving nr. 8 dd. 29.03.1994.

Regeling op vlak van faillissement, akkoord en beslag


Verplichtingen van de failliet verklaarde belastingplichtige die door de curator worden nagekomen.



art:4 Aangezien krachtens artikel 2, van het BTW-Wetboek, de curator geacht wordt de gefailleerde te vertegenwoordigen, moet hij in de plaats van de gefailleerde al de verplichtingen naleven die voor de gefailleerde BTW-belastingplichtige voortvloeien uit dat wetboek of de ter uitvoering ervan genomen besluiten, met name op het stuk van het uitreiken van facturen, het houden van factuurboeken, het opstellen van de jaarlijkse opgave (listing) van de afnemers-belastingplichtigen, en het bewaren en voorleggen ter inzage van bescheiden.


In afwijking echter van dit beginsel hoeven de periodieke aangiften die betrekking hebben op de handelingen van de gefailleerde welke het vonnis van faillietverklaring voorafgaan en door de gefailleerde op de dag van dit vonnis nog niet werden ingediend, niet te worden ingediend.

Zeg tegen je curator dat ze eerst haar handleiding eens grondig door neemt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#10 , 06 feb 2017 10:52

Waar haal je dit eigenlijk vandaan ????

Als je failliet verklaart word komt de BTW niet meer naar u, dit is geklaseert, denk nu toch niet dat deze mensen nog 5 minuten werk in u ga steken het, brengt toch niks op!
Ik haal het nergens vandaan. Het is de curator die er zelf mee afkomt, wat de reden hiervoor ook mag zijn.
Ik heb dit toch even opgezocht omdat men zou kunnen gaan twijfelen.

Heb even de wetteksten opgezocht voor wat je btw aangiften, want anders ga je mij toch niet geloven en die curator wel, zij kent er niks van !


Aanschrijving nr. 26 dd. 31.08.1978 BTW

Deze aanschrijving werd gewijzigd door de aanschrijving nr. 8 dd. 29.03.1994.

Regeling op vlak van faillissement, akkoord en beslag


Verplichtingen van de failliet verklaarde belastingplichtige die door de curator worden nagekomen.



art:4 Aangezien krachtens artikel 2, van het BTW-Wetboek, de curator geacht wordt de gefailleerde te vertegenwoordigen, moet hij in de plaats van de gefailleerde al de verplichtingen naleven die voor de gefailleerde BTW-belastingplichtige voortvloeien uit dat wetboek of de ter uitvoering ervan genomen besluiten, met name op het stuk van het uitreiken van facturen, het houden van factuurboeken, het opstellen van de jaarlijkse opgave (listing) van de afnemers-belastingplichtigen, en het bewaren en voorleggen ter inzage van bescheiden.


In afwijking echter van dit beginsel hoeven de periodieke aangiften die betrekking hebben op de handelingen van de gefailleerde welke het vonnis van faillietverklaring voorafgaan en door de gefailleerde op de dag van dit vonnis nog niet werden ingediend, niet te worden ingediend.

Zeg tegen je curator dat ze eerst haar handleiding eens grondig door neemt.
Waarvoor dank...

Ik heb al eerder de indruk dat ze maar op doet.

Ze heeft mijn boekhouder al meermaals met verstomming geslagen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 feb 2017 12:57

Ik wil er toch nogmaals op wijzen dat ze ook 100% fout zat met u GCV !

Als voorbeeld!

U bent zaakvoerder van drie vennootschappen en je bent daar zaakvoerder in, en vennootschap A gaat in faillissement waarom zou B en C ook moeten stoppen als je geen beroepsverbod heeft gekregen ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#12 , 06 feb 2017 13:25

OK... maar hoe ga je er tegen in? De bank had mijn rekening geblokkeerd en wou die niet vrijgeven zonder toestemming van de curator...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 feb 2017 16:46

OK... maar hoe ga je er tegen in? De bank had mijn rekening geblokkeerd en wou die niet vrijgeven zonder toestemming van de curator...
De bank reageerde en blokkeerde je rekening omdat u persoonlijk failliet was en ZAAKVOERDER was en daar hebben banken het moeilijk mee, had je vrouw zaakvoerder geweest was er geen vuiltje aan de lucht, had je een andere rekening voorlopig van je vrouw gebruikt was dit ook in orde.

Ik ken iemand die een persoonlijk faillissement gehad heeft, onmiddellijk door gestart met een GCV en heeft 12 maanden na zijn verschoonbaar moeten wachten op een bankrekening voor zijn GCV, maar heeft op een persoonlijke rekening gewerkt!
Dit zal nu een 3 jaar geleden zijn en deze man doe nu gouden zaken!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”