Hoe bewijs ik kilometers woon-werkverkeer?

Newbee
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hoe bewijs ik kilometers woon-werkverkeer?

#1 , 27 jan 2017 05:55

Mijn situatie is nogal uitzonderlijk: ik werk (héél erg) deeltijds en maak best veel beroepskosten (kilometers, kantoor aan huis, vakliteratuur en dergelijke). Erg veel in verhouding tot het loon dat ik ontvang, vandaar dat ik regelmatig een controle krijg van de fiscus.

Nu doen ze een uitgebreide doorlichting van de voorbije jaren. Ik moet alle aankoopbewijzen kopiëren, het plan van mijn hus kopiëren én aantonen dat de kilometers die ik opgeef (en gedetailleerd gespecificeerd heb) kloppen.

Bij dat laatste punt heb ik een vraag: hoe kan ik bewijzen dat ik die kilometers ook écht doe? Het aantal werkdagen op de fiscale fiche klopt niet en ik heb geen tikkaart. Volstaat het om bijvoorbeeld via facturen van de garage aan te tonen hoeveel kilometers ik per jaar doe en dat er na aftrek van de professionele kilometers ruim voldoende kilometers overblijven voor persoonlijk gebruik?

Hartelijk dank alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
928s4
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2017 06:28

De beste oplossing (en in het buitenland bv verplicht) is een rittenboek bijhouden, misschien wat laat nu. Zo An je aantonen dat je een bepaalde rit hebt gedaan, (takbonnetjes, snelweg snacks, meeting minutes, een afspraken kalender) dat zijn allemaal bewijsmiddelen. Naar mijn gevoel is je algemene optie niet voldoende. In een rittenboek geef je datum, bestemming, route, beginnen eindstand van de teller op.
Hopelijk helpt dit.

Newbee
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2017 12:50

Dank je voor de tip. Handig voor de toekomst, maar niet zo handig om met terugwerkende kracht toe te passen.
Al vraag ik me af wat de échte bewijskracht van zo'n rittenboek is: als er geen vergaderverslagen worden opgesteld (het overleg is altijd ad hoc en informeel), dan moet je bijna altijd in een tankstation stoppen om ofwel veel te duur te tanken, ofwel een snack te kopen die ik niet nodig heb.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 feb 2017 18:09

Heb je nog uw agenda met die afspraken? Door die voor te leggen kan dat mogelijks als bewijs dienen.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 04 feb 2017 18:24

Hangt allemaal af van de ambtenaar die je hebt. Sommigen durven het nogal bont te maken en te overdrijven. Bij mij hebben ze ooit is een resem verplaatsingskosten verworpen omdat (volgens die ambtenaar) een agenda geen bewijs is, enkel een begin van bewijs. Ging over een meeting in het buitenland met de CEO van een miljardenbedrijf waar niets concreet uitgekomen was. Ook een afschrift van persoonlijke mails met de CEO (waar ze eigenlijk geen zaken met had) waren onvoldoende.

Volgens haar kon ik daar evengoed gewoon op plezierreis geweest zijn. Eigenlijk het enige bewijs wat ze wou accepteren was een geschreven statement van de CEO dat ik daar effectief geweest was. Dat vond ik dan een brug te ver. Hebben ze wel ontheven in bezwaar - terecht!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”