Als niet-BTW plichtige zelfstandige aankopen in het buitenland

Gebruik37
Topic Starter

Als niet-BTW plichtige zelfstandige aankopen in het buitenland

#1 , 26 jan 2017 17:38

Beste forumers,

Tegenwoordig kan je er in België als zelfstandige voor kiezen om niet-BTW plichtig te zijn als je omzet lager is dan 25.000€.

Het gevolg is dat je geen BTW-aangifte moet doen, geen BTW moet aanrekenen maar ook geen BTW kan terugvorderen.

Maar stel, je koopt een computer in Bulgarije (of een andere Europees land), en je geeft daar je BTW-nummer op (wat je als niet-BTW plichtige wel hebt denk ik). Dan rekenen ze in Bulgarije toch 0% BTW aan? Wordt dat dan gecommuniceerd naar de Belgische belastingsdienst en gaat die dan alsnog BTW aanrekenen? Of hoe werkt dit?

Als je die buitenlandse factuur (zonder BTW) dan in je boekhouding steekt, gaan de Belgische belastingdiensten daar dan lastig over doen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2017 17:51

Iedere btw-plichtige moet op periodieke basis (maandelijks of driemaandelijks) een "IC-listing" opmaken.
Deze wordt door de btw-administratie gecontroleerd.
Als hier dus een btw-nummer van een ander land vermeld staat dat niet btw-plichtig is, dan zal de verkoper zelf de niet-aangerekende btw moeten bijpassen (en evt. proberen verhalen op jou).

Ook jouw btw-controle kan hier moeilijk over doen (hoewel het niet onmiddellijk gemiste inkomsten zijn voor de BE staat).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2017 17:58

Zie eens een oude vraag !

viewtopic.php?t=37522

Zie nr #6
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruik37
Topic Starter

#4 , 26 jan 2017 18:12

@Bart Vissers Hoe controleren die buitenlandse administraties dat jij niet-BTW-plichtig bent? Is er een soort van Europese database die consequent geraadpleegd wordt?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2017 18:36

Er is inderdaad een Europese database die men 24/24 kan raadplegen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12836

#6 , 26 jan 2017 22:22

Iedere btw-plichtige moet op periodieke basis (maandelijks of driemaandelijks) een "IC-listing" opmaken.
Deze wordt door de btw-administratie gecontroleerd.
Als hier dus een btw-nummer van een ander land vermeld staat dat niet btw-plichtig is, dan zal de verkoper zelf de niet-aangerekende btw moeten bijpassen (en evt. proberen verhalen op jou).

Ook jouw btw-controle kan hier moeilijk over doen (hoewel het niet onmiddellijk gemiste inkomsten zijn voor de BE staat).
Toch wel, van zodra men zijn BE btw nummer op de factuur zet, kan de Belgische Fiscus de Belgische btw invorderen. Dit aan de hand van de IC listing ingediend door de Bulgaar.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jan 2017 22:28

Iedere btw-plichtige moet op periodieke basis (maandelijks of driemaandelijks) een "IC-listing" opmaken.
Deze wordt door de btw-administratie gecontroleerd.
Als hier dus een btw-nummer van een ander land vermeld staat dat niet btw-plichtig is, dan zal de verkoper zelf de niet-aangerekende btw moeten bijpassen (en evt. proberen verhalen op jou).

Ook jouw btw-controle kan hier moeilijk over doen (hoewel het niet onmiddellijk gemiste inkomsten zijn voor de BE staat).
Toch wel, van zodra men zijn BE btw nummer op de factuur zet, kan de Belgische Fiscus de Belgische btw invorderen. Dit aan de hand van de IC listing ingediend door de Bulgaar.
Als je in Bulgarije btw moet betalen (plaats van de levering), dan ben je toch geen BE btw verschuldigd?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12836

#8 , 26 jan 2017 22:34

Iedere btw-plichtige moet op periodieke basis (maandelijks of driemaandelijks) een "IC-listing" opmaken.
Deze wordt door de btw-administratie gecontroleerd.
Als hier dus een btw-nummer van een ander land vermeld staat dat niet btw-plichtig is, dan zal de verkoper zelf de niet-aangerekende btw moeten bijpassen (en evt. proberen verhalen op jou).

Ook jouw btw-controle kan hier moeilijk over doen (hoewel het niet onmiddellijk gemiste inkomsten zijn voor de BE staat).
Toch wel, van zodra men zijn BE btw nummer op de factuur zet, kan de Belgische Fiscus de Belgische btw invorderen. Dit aan de hand van de IC listing ingediend door de Bulgaar.
Als je in Bulgarije btw moet betalen (plaats van de levering), dan ben je toch geen BE btw verschuldigd?
Toch wel. Er is namelijk geen verplichting voor een vrijgestelde belastingplichtige om Bulgaarse btw te betalen. Integendeel, hij heeft daarin de keuze tot 11.200 euro per jaar, daarna MOET hij verplicht de btw verleggen naar België via een bijzondere btw-aangifte.

In dat opzicht heeft de Fiscus een veiligheidsbepaling dat vanaf de belastingplichtige zijn BE btw nummer opgeeft, hij geacht wordt te opteren om de btw in België te betalen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jan 2017 23:44


Toch wel, van zodra men zijn BE btw nummer op de factuur zet, kan de Belgische Fiscus de Belgische btw invorderen. Dit aan de hand van de IC listing ingediend door de Bulgaar.
Als je in Bulgarije btw moet betalen (plaats van de levering), dan ben je toch geen BE btw verschuldigd?
Toch wel. Er is namelijk geen verplichting voor een vrijgestelde belastingplichtige om Bulgaarse btw te betalen. Integendeel, hij heeft daarin de keuze tot 11.200 euro per jaar, daarna MOET hij verplicht de btw verleggen naar België via een bijzondere btw-aangifte.

In dat opzicht heeft de Fiscus een veiligheidsbepaling dat vanaf de belastingplichtige zijn BE btw nummer opgeeft, hij geacht wordt te opteren om de btw in België te betalen.
Correct, dank u wel voor de correctie.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”