Verjaringstermijn fraude en belastingontduiking

stefanie123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verjaringstermijn fraude en belastingontduiking

#1 , 24 jan 2017 12:39

Als slachtoffer van seksueel, financieel en emotioneel partnergeweld weet ik dat mijn ex nooit gestraft zal worden voor wat hij met mij allemaal gedaan heeft. Stel nog dat ik het allemaal zou kunnen bewijzen, dan krijgt hij misschien een voorwaardelijke straf, en dus nog steeds het signaal dat hij het eigenlijk allemaal kan maken. Bij een getuigenis van een lotgenote las ik toevallig 'als hij fraude had gepleegd was hij al lang gestraft' en nu wil het 'toeval' dat mijn ex nogal wat op zijn kerfstok heeft, alleen vraag ik me af of hij nog gestraft kan worden aangezien sommige dingen al dateren van 9 jaar geleden.

Een overzichtje:
* Hij heeft in 2007 onterecht werkloosheidsuitkering aangevraagd omdat hij zelfstandige wou worden en het recht op uitkeringen wou behouden. Hij werkte dus al, en heeft voor dezelfde periode waarin hij uitkering kreeg ook facturen gemaakt. Om dit te realiseren heeft hij zich eerst een maand laten inschrijven bij een bevriende onderneming en dan laten ontslaan, maar hij heeft zijn volledige loonkost zelf gefinancierd want hij heeft daar dus nooit een dag gewerkt, ook dit contract en dit ontslag was dus vals.
* Hij is vanaf 2008 voor een periode van 3,5 jaar in een ander land gedomicilieerd geweest en werd officieel daar tewerkgesteld en uitbetaald, maar hij was in realiteit misschien 7 dagen per jaar in dat land. Hij deed dit enkel omdat hij daar minder belastingen moest betalen op zijn loon dan hier. In realiteit werkte hij gewoon in België.
* In diezelfde periode (en misschien nog daarna, maar ik kan dat niet nagaan) liet hij een deel van zijn inkomsten in zijn Belgische BVBA doorvloeien naar een bedrijf in een derde land (niet rechtstreeks, maar via via), stuurde dan facturen op mijn naam (zonder mijn medeweten, ik heb dit onlangs ontdekt) naar die firma, en liet die gelden storten op een rekening op mijn naam (waar ik nooit toegang toe heb gehad) in het land waar hij gedomicilieerd was. Deze rekening haalde hij dan leeg als hij in dat land was en bracht het geld cash mee naar België. De inkomsten zijn nergens aangegeven, en het waren trouwens valse facturen want het ging om werk dat ik nooit gepresteerd heb, en ik wist er zelfs niet van, het gaat dus om het valselijk gebruiken van mijn identiteit en een bankrekening op mijn naam...
(dit valt m.i. ook deels onder het financieel partnergeweld, maar ik veronderstel dat niemand daar van wakker zal liggen, dat ik het niet fijn vindt dat hij mijn identiteit misbruikte om fraude te plegen :p )
* Hij heeft daarnaast nog een aantal 'onnozelheden' uitgestoken (en blijft dat doen): persoonlijke zaken zoals alcohol (hij drinkt zwaar) in Nederland kopen en zijn BTW nummer opgeven om BTW te ontduiken, tuinaanleg als 'bureaumateriaal' laten factureren, bij verbouwingen waarbij hij subsidie krijgt voor gevelrenovatie de ramen van de achtergevel (deels) ook als kosten voor de voorgevel laten factureren, etc, ...
* Hij rijdt op rode mazout en heeft een eigen tank bij hem thuis staan

Ik begrijp uiteraard dat ik moet opletten want hij heeft mij al eerder met de dood bedreigd, dus het is niet zo dat ik van plan ben om hem zomaar te gaan aangeven (dan slaat hij me echt dood, denk ik). Het zou me alleen gemoedsrust geven te beseffen dat ik opties heb als hij me opnieuw aanvalt. Desnoods gewoon kunnen dreigen met 'als je me niet met rust laat, dan...'
Partnergeweld stopt niet als de relatie stopt... en aangezien ik door gebrek aan bewijsmateriaal nooit kan bekomen dat een rechter beslist dat hij uit mijn buurt moet blijven wil ik hem zelf kunnen 'overtuigen' om uit mijn buurt te blijven (op straffe van aangifte van bovenstaande...) Maar daarvoor is het wel belangrijk om te weten wanneer dit soort zaken verjaren, want de dag dat ik hem niet meer kan 'chanteren' dat ik hem ga aangeven als hij me opnieuw bedreigd zal hij natuurlijk dubbel zo hard wraak willen nemen, en ik wil mij liever niet laten afvoeren in een lijkenzak!

Bedankt!
Stefke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 jan 2017 15:40

Deze zaken kan je anoniem aangeven bij de fiscus, en of de RVA.

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 24 jan 2017 15:55

Fraude verjaart wel na 7 jaar.

Reclame


stefanie123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2017 13:46

Ik heb wel een tijd een BTW nummer gehad omdat ik zelfstandig was in bijberoep. Ik weet wel niet of het op die facturen stond (hij heeft me die facturen niet laten zien) want dat zou vreemd geweest zijn, omdat hij zijn buitenlandse adres gebruikte. Nu, het waren valse facturen, die van 1 niet EU-land naar een ander EU-land gingen, naar een firma op naam van zijn vader, die om de drie jaar opgedoekt werd (dus steeds andere firma's). Mijn naam was dus juist, en het rekeningnummer dat er op stond was ook wel juist (en gelinkt aan mijn naam), maar het adres was dus gewoon een adres van vrienden die hem hielpen in zijn constructie. Of hij er dan een echt of een vals BTW nummer op gezet heeft weet ik niet en is eigenlijk niet echt relevant denk ik... hij misbruikte sowieso mijn identiteit en mijn rekening (want hij heeft me wel laten tekenen om die te openen, alleen heb ik achteraf nooit toegang tot de rekening gekregen, geen kaart, zelfs het rekeningnummer wist ik niet, ik wist tot voor kort zelfs niet eens bij welke bank ik die rekening ooit opende)

Ik ontdekte het hele verhaal toevallig toen ik beslist had om te scheiden en op zoek ging in zijn bureau naar een kopie van het huwelijkscontract (dat ik ook nooit gekregen had) waar dus ook nog in staat dat mijn onroerend goed ingebracht is in het huwelijk en het zijne niet. Duh. Liefde maakt blind he. En dom, zeer dom.

Waarom die link naar de omschrijving van partnergeweld? Ik weet wat partnergeweld is, alleen weet ik ook dat je het 1: bijna niet kunt bewijzen (hij zal altijd alles ontkennen en veel dingen weet hij ook niet meer omdat hij te zat was om het zich te herinneren) en 2: als je het kan bewijzen dan wordt het niet bestraft. Toen ik zijn advocate zei dat hij me met de dood bedreigd had reageerde die met 'komkom, dat zijn de emoties, dat is normaal tijdens een scheiding' en daar moet ik het mee doen. Voila.
Ik weet ook van een zaak van een man die zijn vrouw sinds 1969 seksueel misbruikte en een voorwaardelijke straf kreeg, maw: je kan dat gewoon maken, in België krijg je daar geen échte straffen voor. En als dit sujet waar ik over spreek nog verder in zijn ego gekrenkt wordt (dus een voorwaardelijke straf krijgt) dan kun je mij in stukken uit het kanaal vissen binnenkort.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”