Tweedehandswagen kopen in België voor inschrijving in Frankrijk

ldesloov
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tweedehandswagen kopen in België voor inschrijving in Frankrijk

#1 , 22 jan 2017 11:47

Als ik in België een tweedehandswagen koop, liefst bij een erkende garage, dan zou ik hier geen BTW moeten betalen, en ook niet in Frankrijk als ik die daar laat inschrijven. Welke zijn de exacte voorwaarden om van dit stelsel te kunnen genieten? Ik ben een particulier gedomicilieerd in Frankrijk, maar verblijf ook nog een gedeelte van het jaar in Vlaanderen. Ik las al dat de wagen minstens 6 maanden oud moet zijn en/of minimum 6.000 km op de teller moet hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 22 jan 2017 12:13

Bent u een particulier? Ja? Dan dient u in België op de aankoop wel degelijk btw te betalen.
De regeling waarop u alludeert geldt enkel voor een verkoop binnen de EU tussen twee professionelen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12826

#3 , 22 jan 2017 12:14

Ik denk dat u het niet helemaal snapt. Het is maximum 6 maanden of 6000 km en dan wordt de btw verlegd. Geen btw is margeregeling, maar dat heeft met de rest niets te maken.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 22 jan 2017 12:21

aan TS: hier vindt je de desbetreffende bepaling uit de relevante EU Richtlijn:
http://europa.eu/youreurope/citizens/ve ... dex_nl.htm
quote "Als de verkoper een professionele dealer is, dan betaalt u btw in het land waar u de auto koopt, volgens het daar geldende tarief. U hoeft dan in uw eigen land geen btw meer te betalen."
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 23 jan 2017 11:52

Als je in t buitenland een nieuwe wagen koopt om in te voeren in Belgie dan betaal je in Belgie het belgische BTW-tarief. Binnen de EG zijn de formaliteiten makkelijk. k Veronderstel dat dit in Frankrijk ook wel zo zal zijn met de btw: in Belgie kopen zonder BTW en BTW betalen in Frankrijk. Dit kijk je best even na in Frankrijk.

Op tweedehands betaal je in Belgie geen extra BTW meer (6 maand / 6000km of zo) maar de particuliere verkoper heeft BTW betaald en dat zal je merken aan de vraagprijs (die dus BTW incl is ;-))

Bij verkoop tussen zelfstandigen en margeverkoop (verkoop door autohandelaar aan particulieren) gelden specifieke regels.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 23 jan 2017 12:08

Indien TS bij een erkende garage in België een tweedehands wagen koopt (wat zijn bedoeling is) moet hij alleszins btw betalen.
Ik weet niet wanneer dat op de volledige prijs is of enkel op de marge.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12826

#7 , 23 jan 2017 12:30

Als je in t buitenland een nieuwe wagen koopt om in te voeren in Belgie dan betaal je in Belgie het belgische BTW-tarief. Binnen de EG zijn de formaliteiten makkelijk. k Veronderstel dat dit in Frankrijk ook wel zo zal zijn met de btw: in Belgie kopen zonder BTW en BTW betalen in Frankrijk. Dit kijk je best even na in Frankrijk.

Op tweedehands betaal je in Belgie geen extra BTW meer (6 maand / 6000km of zo) maar de particuliere verkoper heeft BTW betaald en dat zal je merken aan de vraagprijs (die dus BTW incl is ;-))

Bij verkoop tussen zelfstandigen en margeverkoop (verkoop door autohandelaar aan particulieren) gelden specifieke regels.
Maar de particuliere verkoper kan de btw ook terugvragen bij de 6 maand / 6000 km

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”