Huwelijksquotiënt

WB26
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huwelijksquotiënt

#1 , 20 jan 2017 13:04

Beste


Ik zit vervat in onderstaande situatie:

- Mijn maandelijks netto-inkomen bedraagt € 2000
- Ik heb geen kinderen
- In januari 2017 woon ik wettelijk samen met mijn vriendin (studente)

Mijn vriendin is momenteel studente en verdient een centje bij als jobstudente (niet meer dan € 3.000 per jaar).
Aangezien we wettelijk gaan samenwonen en ik denk dat onze huidige situatie past binnen de voorwaarden van een huwelijksquotiënt, zou ik graag de berekening maken. Kan er mij iemand mij helpen bij het opstellen van een persoonlijke calculatie?

Met andere woorden, welk voordeel zal ik hiermee netto, lees op mijn zichtrekening, doen?


Alvast bedankt en een fijn weekend!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 jan 2017 13:12

"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 20 jan 2017 13:20

Beste,
om te kunnen genieten van het huwelijksquotiënt moet je een volledig kalenderjaar samenwonen. Dus voor inkomstenjaar 2017/aanslagjaar 2018 kom je te laat. U kan slechts voor uw aangifte 2019 gebruik maken hiervan, door een gezamenlijke aangifte. Uw partner betaalt geen belastingen. Huwelijksquotiënt betekent dat tot 30 % van uw inkomen naar haar wordt overgebracht. dat betekent eigen vrijstellingen, lager tarief.
Bij onveranderde omstandigheden mag u volgens jaar, bij uw aangifte in 2018, aanduiden dat u sinds 2017 samenwoont met iemand met laag inkomen. Dan heeft u recht op een verhoogde vrijstelling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”