Mag ik fout van 2016 rechtzetten in 2017?

Tim88
Topic Starter
Berichten: 20

Mag ik fout van 2016 rechtzetten in 2017?

#1 , 18 jan 2017 10:05

Ik ben een kwartaal aangever en geef mijn winst in de PB aan. Ik zie dat ik een aankoopfactuur heb gekregen zonder dat mij btw-nr erop staat voor btw-aangifte van 4de KW. Gevolg is nu dat het btw bedrag ook verkeerd is, want er is normaal gezien verlegging. Hoe moet ik dit nu rechtzetten aangezien de creditnota niet meer in 2016 kan aanvragen?
Mag ik die factuur zonder btwnr in de aangifte steken, mijn btw en ook in mijn kosten PB van 2016 aftrekken? Dan creditnota en juiste factuur boeken en aftrekken in 2017 en corrigeren in mijn btw-aangifte van 2017? Gaat de belasting daarmee akkoord gaan dat ik de kosten niet toeken in het juiste boekjaar? Gaan ze moeilijk doen als ik de fout rechtzet in het volgend boekjaar van de btw en aftrek kosten?
Of moet ik iets anders doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2017 13:54

Er zijn twee aspecten aan dit probleem.
1) Btw
U moogt de btw op deze factuur niet aftrekken. Het is geen geldige factuur.
Dus de factuur niet boeken.
2) Inkomstenbelasting
U dient deze kost aan 2016 toe te rekenen. De correcte factuur ontvangt U echter pas in 2017.
Hiervoor worden de overlopende rekeningen gebruikt.
Via een diverse boeking boekt U in 2016 ( in veronderstelling dat de kost zonder btw 1000 is)
Debet Credit

492000 Toe te rekenen kosten 1000
6......... Kost 1000

In 2017 boekt U
Debet Credit

6......... Kost 1000
492000 Toe te rekenen kost 1000

Tim88
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 18 jan 2017 15:46

Bedankt voor je reactie!

Er zijn inderdaad twee problemen. Zowel btw als kostenaftrek.
Maar ik denk dat er toch nog een probleem is. Het is een enkelvoudige boekhouding, geen dubbele boekhouding en ik vermoed dat je dan geen overlopende rekeningen kunt gebruiken.

Reclame

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2017 16:18

Ook in het enkelvoudig boekhouden is het resultaat niet gelijk aan de geboekte verkopen min de geboekte aankopen.
Op het einde van het jaar dienen er correcties gedaan.
- De voorraadbeweging gaat uw resultaat in + of in wijzigen.
- De afschrijvingen dienen in het resultaat opgenomen.
- Facturen die geboekt zijn, maar betrekking hebben op het volgende jaar moeten uit de kost gehaald worden. ( bv verzekering in november ontvangen voor 12 maand: hier dient 11/12 uit de kosten gehaald)
- Facturen die in het volgend jaar geboekt maar betrekking hebben op 2016 dienen in 2016 in de kost opgenomen.

U hoeft hiervoor geen boekingen te doen. De kost mag indien u bv met excell werkt vermeerderd worden met de niet geboekte factuur.

Maar indien u uw aankopen en verkopen al met een boekhoudprogramma boekt is het eenvoudiger en overzichtelijker dit via diverse boekingen te doen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”