Overzicht aftrekbare kosten - Bijberoep

kevinlorre
Topic Starter
Berichten: 17

Overzicht aftrekbare kosten - Bijberoep

#1 , 16 jan 2017 10:40

Mijn vrouw is van plan om een nieuwe zelfstandige activiteit, in bijberoep op te starten.

Daar we schatten dat haar omzet kleiner zal zijn als 25000euro/jaar, zouden we om te starten als zelfstandige in bijberoep, met vrijstelling van BTW, om toch al die administratie te vermijden.

Haar bedoeling is om als fotograaf te fungeren voor zogenaamde new born shoots/kinder shoots/....

Ik ben van plan de boekhouding zelf voor haar bij te houden daat me dit niet echt moeilijk lijkt en er slechts sprake zijn van "simpele uitgaande en binnekomende facturen". Nu zijn er wel 2 puntenw aarbij ik me vragen stel over de mogelijkheid van aftrek van belastingen.

1) Gebruik woning: Zij zal de foto's bewerken op onze pc in de bureau. De bureau maakt 12% uit vn de totale opp van de woning. Onder welke quota mogen de kosten hieraan verbonden (elektriciteit/verwarming/internet) dan ingegeven worden op de belastingen. Realistisch bekeken denk ik dat ze de bureau voor maximaal 20% zal gebruiken voor deze activiteit.

2) Zij zal natuurlijk verplaatsingen doen, maar dit zal niet extreem veel zijn. Dus we zijn zeker niet van plan een wagen te kopen en dergelijke. Maar ik heb ergens gelezen dat je een bepaald forfaitair bedrag kan inbrengen per km? klopt dit? natuurlijk wel met het bijhouden van een verplaatsings-logboek.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 333

#2 , 17 jan 2017 11:35

1: Zoals zelf aangegeven, 12% * 20% (werkelijk gebruik)van alle kosten van verwarming/woning. Mogelijk is het internet gebruik voor haar wel hoger dan 20%, wat ook kan. Let wel op dat aan jullie is om dit gebruik aan te tonen.

2:http://www.lexalert.be/nl/article/kilom ... -juni-2017
Bedragen wijzigen elk jaar per 1/7 Deze kosten zijn wel, net zoals autokosten nogmaals te beperkten tot 75%

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 jan 2017 12:34

“Art.56bis. § 1. De belastingplichtigen van wie de in België gerealiseerde jaaromzet niet meer bedraagt dan 25.000 euro, kunnen belastingvrijstelling genieten voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten. Wanneer de belastingplichtige bedoeld in het eerste lid, een economische activiteit aanvangt in de loop van een kalenderjaar, wordt het drempelbedrag bedoeld in het eerste lid, proportioneel verminderd a rato van het aantal kalenderdagen verstreken tussen 1 januari van het betrokken kalenderjaar en de datum van aanvang van voormelde activiteit.”(Wetboek BTW 3 juli 1969)

Zie verder : Koninklijk besluit nr. 19, van 29 juni 2014, met betrekking tot de vrijstellingsregeling van belasting over de toegevoegde waarde in het voordeel van kleine ondernemingen.

In de Personenbelasting dient u aangifte te doen van uw inkomsten uit uw economische activiteit krachtens “Art.27.Baten zijn alle inkomsten uit een vrij beroep, een ambt of post en alle niet als winst of als bezoldigingen aan te merken inkomsten uit een winstgevende bezigheid. Zij omvatten:1° de ontvangsten; 2° de voordelen van alle aard verkregen uit hoofde of naar aanleiding van het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid;...” (Wetboek Inkomstenbelastingen).

“Art.49.Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed...”(Wetboek Inkomstenbelastingen)

“Art.52.Onder voorbehoud van het bepaalde in de artikelen 53 tot 66bis worden inzonderheid als beroepskosten aangemerkt:1° de huur en de huurlasten, evenals de onroerende voorheffing, met inbegrip van de opcentiemen betreffende onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen die voor het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid worden gebruikt en alle kosten wegens het onderhouden, verwarmen, verlichten daarvan, enz.;...”(Wetboek Inkomstenbelastingen).

Zie zelf verder het Wetboek Inkomstenbelastingen in Fisconetplus
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”