Fiscale autonomie gemeenten

DPIE816
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Fiscale autonomie gemeenten

#1 , 13 jan 2017 22:37

Kan een gemeente een belasting invoeren die niet voor alle burgers van toepassing is en kan zijn, als reactie op het niet uitvoeren van werken ( die momenteel slechts in een beperkt aantal straten worden uitgevoerd en in een aantal waarschijnlijk nooit zullen worden uitgevoerd, en die voor sommige straten initieel volledig gefinancieerd werden door die gemeente). Bovendien is er in het decreet een handhavingsprocedure voorzien.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 jan 2017 13:09

Wat wil je nu eigenlijk weten?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 14 jan 2017 13:12

Er is slechts sprake van discriminatie indien burgers die zich in identiek dezelfde situatie bevinden anders worden behandeld.
In "identieke situatie bevinden" is dus niet synoniem met "alle burgers".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2017 15:16

Het belastingreglement van die gemeente is vermoedelijk terug te vinden op het internet. Als je zegt welke gemeente en welk reglement heb je meer kans op zinvolle antwoorden.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 14 jan 2017 16:10

Ik vermoed dat de gemeente werken in een straat heeft uitgevoerd, en de kosten nu verhalen op de bewoners in die straat en dat er in een andere straat ook werken werden uitgevoerd (niet noodzakelijk dezelfde) zonder dat die bewoners taksen hiervoor moeten betalen.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 14 jan 2017 17:10

Zonder nadere gegevens is het ondoenbaar een deftig antwoord te geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

DPIE816
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2017 19:34

In kader van rioleringswerken in verschillende Vlaamse steden en gemeenten lees je verschillende keren in de pers dat deze steden en gemeenten een belasting gaan invoeren voor mensen die weigeren deze werken op hun privé terrein uit te voeren. De handhavingspolitiek in het decreet voorziet in dergelijke gevallen het opstellen van een pv door de milieuambtenaar welke dan naar de procureur moet worden gestuurd. Deze beslist. Bijkomend is het ook zo dat ikv 'projectdossiers' alle kosten gedragen werden door deze steden. Gezien de voortgang van deze werken en de deadline van 2027, zijn pas een beperkt aantal bewoners de dupe van deze werken en zal het merendeel van de burgers nooit geconfronteerd worden mer dergelijke werken. Bovendien worden ook enkel open en halfopen bebouwingen geviseerd. Gesloten bebouwingen moeten geen ingrijpende werken uitvoeren. Bovendien hebben we uit contact met een raadsman vernomen dat het decreet ( vlarem2) als ongrondwettelijk kan worden bestempeld ( oa eigendomsbeperkende maatregelen.)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 15 jan 2017 19:54

En dan komt u hier op het forum vragen om op te lossen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 15 jan 2017 21:12

Ik schreef toch duidelijk: er is enkel sprake van discriminatie indien burgers die in dezelfde situatie verkeren verschillend worden behandeld.
Er zou dus een probleem zijn indien bv. op willekeurige basis sommige eigenaars van een open bebouwing in dezelfde straat niet zouden moeten betalen en anderen wel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”