bedrijfsvoorheffing

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

bedrijfsvoorheffing

#1 , 10 jan 2017 17:36

Een vriend van mij werkt op dienstencheque basis . Op zijn loonbriefje staat een bruto loon en een netto loon met zelfde bedrag . Bedrijfsvoorheffing 0 . Het gaat over een bedrag van rond 900 euro/maand . Is dit toegestaan volgens wet ? Zou het kunnen dat hij van die bedrag nog 25 procent gaat betalen in een latere belastingen indien gehuwd stelsel .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 10 jan 2017 17:41

Op dat bedrag kan het belastingsbedrag nooit 25 percent zijn, wegens groot aandeel belastingsvrije som.
Wat is het belang daarbij van gehuwd te zijn of niet? Huwelijksquotiënt?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#3 , 10 jan 2017 22:04

Daar samenvoeging van inkomen lopen belastingen hoog op . Zoals iedereen weet ...in Belgie word men gestraft als je wil werken . Na de berekening zou het nog 6 euro/h opbrengen .

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 10 jan 2017 22:14

Dan moet die vriend eerst nog een ander inkomen hebben om mee samen te voegen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jan 2017 22:30

Ooit ook halftijdse werknemer "deeltijds werken deeltijds leren" in dienst genomen: op basis van laagste loonschaal in het PC met 0 jaren anciënniteit.
Netto was daar - op enkele euro's na - hetzelfde als bruto, dus quasi geen afhoudingen RSZ noch BV.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 11 jan 2017 09:13

Daar samenvoeging van inkomen lopen belastingen hoog op . Zoals iedereen weet ...in Belgie word men gestraft als je wil werken . Na de berekening zou het nog 6 euro/h opbrengen .
Men wordt wel degelijk beloond door te werken maar inderdaad 6€ netto is géén loon naar werken ;-( :

Samenvoeging van inkomsten van gehuwden is al een eeuwigheid geleden afgeschaft. Als je daarvoor niet werkte werd door toepassing van de huwelijkscoefficient een deeltje van het inkomen van je echtgenoot/echtgenote op jouw naam gezet (30% van zijn/haar inkomen met een maximum van zo'n 10.000 BEF) en dat voordeel vervalt helaas als je zelf inkomen hebt. Hierdoor wordt inderdaad op de eerste 10.000 BEF zo'n 40-50% extra belasting ingehouden op het loon van je echtgenoot/echtgenote.

Je werkgever doet geen voorafhoudingen omdat op uw loon geen belasting te betalen is. Hij kent uw thuissituatie niet. Je kan uw werkgever vragen om voorafhoudingen te doen of anders spaar je maandelijks de helft van je inkomen om achteraf helaas de belasting te kunnen betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jan 2017 12:39

Willyboy ik zou toch eens laten kijken of dit laag loon wel wettelijk is, dit is erg laag !

Wat is je PC of wat voor job doe je !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#8 , 11 jan 2017 13:56

Na bezoek op belastingsdienst .
Man op pensioen met vrouw zonder inkomen
Bruto pensioen 25.464 euro met bedrijfsvoorheffing 2.280 euro
Met kleine woonbonus ..trekt 1017 terug

Vrouw wil aan het werk aan 11000 euro zonder bedrijfsvoorheffing .(jaar)

Gevolg +1017 word -2028 dus 3045 euro verschil inzake belasting (info belastingen)
hiervoor werkt ze 100 uren per maand .
Dus 253 euro zou het belasting verschil zijn .(maand)
dus 900 -253 rond 650 netto
Daarvoor moet ze 100 uur werken .
Mijn pensioen word met 94 euro aangepast omdat ik mijn 62.5 procent niet haal (amtenaar met 29 dienstjaren)
dus nog eens +1000 euro gaat de mist in
dus 650 word 550 euro .
Dus ...haar inspanning om arbeid te verrichten gaat 5,5 euro bedragen .
Ze gaat morgen kijken om ASIEL aan te vragen ...brengt waarschijnlijk meer op .

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”