gallego - belasting schuld

gallego
Topic Starter
Berichten: 20

gallego - belasting schuld

#1 , 07 jan 2017 17:40

Graag zou ik een beetje informatie bekomen over mijn probleem.
Ik had een zaakje onder een naamloze vennootschap maar door onvoldoende inkomsten moest ik mijn zaak failliet laten verklaren door de rechtbank, aldus moest ik al mijn boekhouding inleveren en in augustus 1997 werd ik officieel failliet verklaard.
Ik ben daarna naar een ander land verhuisd waar ik een kleine job kon aannemen. In het jaar 2007 kreeg ik een aanmaning van de belastingen van bijna 200.000Euros. Zeer eigenaardig zulk een bedrag want hoe kun je in een klein zaakje zulke winsten bekomen. Ik heb daar dus niet op gereageerd en een jaar later in eind 2008 werd op mijn bankrekening beslag gelegd waar echter een zeer klein bedrag aanwezig was.
Dan heeft mijn advocaat getracht om een onbeperkt uitstel van invordering to bekomen wat werd geweigerd.
Nadien heb ik nooit meer iets vernomen van de belastingdiensten.
Nu mijn vraag is hoelang kan dit bedrag me nog aangemaand worden en is het mogelijk dat het al reeds volledig is vervallen, er zijn al reeds 20 jaar voorbij gegaan.
Ik ben van plan om over enkele weken naar België, dus binnen Europa, te reizen en ik vraag me af of ik hiermee een probleem zou hebben, daar men me verteld heeft dat er momenteel in België erg achter mensen met schulden wordt gejaagd en betekent dit dat er een aanhouding door de politie kan gebeuren?
Iemand enig idee wat het beste is om te doen, of beter wegblijven uit België?
Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 07 jan 2017 18:15

Waar hebt u die aanmaning ontvangen, op uw adres in het buitenland? Waar woont u?

In principe verjaren niet ingevorderde belastingen (= er is een aanslag geheven en men moet betalen, maar de ontvanger kan niet invorderen om gelijk welke reden) na 5 jaar, tenzij men deze stuit.

Er zijn verschillende acties die een invordering kunnen stuiten, bv. een aangetekend schrijven richten aan de belastingsplichtige.

Men heeft het uitstel tot invordering geweigerd, m.a.w. de verjaringstermijn loopt gewoon voort. Wanneer heb je hiervan bericht ontvangen? Behoudens de administratie nog berichten gericht heeft aan u, kan je mogelijk er van uitgaan dat dit de laatste stuiting was. Er loopt dan een termijn van 5 jaar.

Het zou kunnen dat de schuld ondertussen verjaard is (onvoldoende gegevens om zeker te zijn, eigenlijk). Als het laatste bericht ruimschoots langer geleden is dan 5 jaar kan u(w advocaat) mogelijk een schrijven richten aan de administratie met de vraag wanneer hun laatste verzonden bericht was in dit dossier. Opletten natuurlijk.. soms maakt men beter geen slapende honden wakker.

Indien u de aanmaning in het buitenland ontvangen hebt, is het aan de administratie om te bewijzen dat ze correct gestuit hebben. Soms richt men wel eens aangetekende zendingen aan het laatst gekende adres in België, maar dat zou uiteraard niet geldig zijn als stuiting indien men u correct wist te lokaliseren in het buitenland bij hun eerdere schrijven. Indien u dit document nog nog in uw bezit zou hebben, dat kan zeker nuttig zijn.

gallego
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 07 jan 2017 19:43

De advokaat heeft de weigering ontvangen in April 2007. De bank aanslag werd gedaan door de spaanse hacienda (belasting ) en voor de rest heb ik eigenlijk niets meer vernomen. In heb wel wat documenten maar die wil ik eigenlijk enkel prive versturen, indien mogelijk.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 07 jan 2017 20:26

Wat komen de Spaanse belastingen hierbij doen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

gallego
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 07 jan 2017 20:34

ja ik denk dat het vanuit Belgie gewoon naar hier is doorgezonden. Vanuit Belgie heb ik nooit iets ontvangen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 07 jan 2017 20:36

Ik denk dat het over twee verschillende zaken gaat.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

gallego
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 07 jan 2017 21:27

Nog even nagekeken en inderdaad het werd van ginder naar de hacienda hier gezonden.

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 07 jan 2017 22:09

In welk jaar was dit? En stond er een ander adres op de envelop (bv. een oud Belgisch adres) of in de brief?

Gaat het hier over 1 zaak, of over meerdere? Aangezien u spreekt over de Spaanse belastingsdienst veronderstel ik dat u in een Spaans overzees gebied / autonome regio verblijft?

De schuld zou effectief verjaard kunnen zijn.

gallego
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 08 jan 2017 09:49

Zoals ik zie was dat eind 2007 en het beslag eind 2008. Nee, nooit iets toegekregen.
Het gaat enkel over het zaakje dat ik had in Belgie, en ik verblijf in Spanje.
En naar ik zie werken de twee landen samen voor oplossing.

gallego
Topic Starter
Berichten: 20

#10 , 08 jan 2017 17:14

In heb een informatie gevonden dat een deurwaarder in half 2003 been document heeft gestuurd on de zaak the stuiten maar eigenlijk weet in er niet veel meer over. Hopelijk is alles gewist van mijn situatie.

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 08 jan 2017 17:41

Om zeker te zijn laat u het best eens nakijken door een fiscaal advocaat. Het zou kunnen dat u er effectief vanaf bent.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”